TOP 3 autobaterie
Bezúdržbová autobaterie se stovkami pozitivních recenzí. Vyhrála spotřebitelské ocenění Produkt roku, má výborné parametry i pro výkonné zážehové motory a dobrý poměr cena/výkon. | Autobaterie Varta s mřížkou PowerFrame zvyšující startovací sílu a zajišťující spolehlivý výkon. Díky technologii legováním stříbrem má delší životnost, což potvrzují i uživatelské recenze. | Baterie do auta s patentovanou technologií POWER FRAME, která zajišťuje optimální průtok proudu a snižuje riziko koroze. Má vyšší výkon než obdobné typy a dlouhou životnost. |
+ Dobrý poměr cena/výkon, parametry vhodné i pro diesel, ocenění Produkt roku | + V porovnání delší životnost, mřížka PowerFrame, vyrobena v Evropě | + Inovativní konstrukční zpracování, dobrý poměr cena/výkon, o 15 % vyšší výkon |
- Nic neshledáno | - Nic zásadního | - Nic neshledáno |
Orientační Cena | Orientační Cena | Orientační Cena |
Bez autobaterie se neobejde žádný automobil. U konvenčních automobilů je její hlavní úlohou startování, dále se stará o elektrické systémy, palubní počítač a nabíjí GPS a potřebné příslušenství. Pro obytné vozy představuje velkokapacitní baterie zdroj energie na cestách. Výrobci autobaterií stále inovují technologie a dbají na dlouhou životnost, skvělé vlastnosti a minimální nároky na její údržbu. O bezúdržbovou autobaterii se nebudete muset takřka starat, a přesto odvede skvělou práci. Nejběžnější jsou tzv. zalévané autobaterie běžným elektrolytem, existují však také gelové, AGM a v dalším provedení. V našem výběru jsme dali dohromady nejlepší autobaterie pro rok 2024, přičemž jsme brali ohled na recenze, testy a hodnocení uživatelů.
Podívejte se také na autonabíječky.
Nejlepší autobaterie (Test 2024)
Vzhled | Model | Typ | Provedení | Napětí | Kapacita | Startovací proud | Pólování | Dostupnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Exide Premium | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 77 Ah | 760 A | Vpravo | ||
Bosch S5 | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 77 Ah | 780 A | Vpravo | ||
Varta Blue Dynamic | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 74 Ah | 680 A | Vpravo | ||
Banner Starting Bull | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 55 Ah | 450 A | Vpravo | ||
Bosch S4 | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 74 Ah | 680 A | Vpravo | ||
Varta Black Dynamic | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 45 Ah | 400 A | Vpravo | ||
Exide Excell | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 74 Ah | 680 A | Vpravo | ||
Akuma KOMFORT | Bezúdržbová | Standardní elektrolyt | 12 V | 60 Ah | 510 A | Vpravo | ||
Optima Red Top | Bezúdržbová | AGM | 12 V | 50 Ah | 815 A | Univerzální | ||
Varta Professional | Trakční | Standardní elektrolyt | 12 V | 140 Ah | 800 A | Univerzální |
- Autobaterie 44 Ah – motocykl nebo starší malý vůz
- Autobaterie 55 Ah – menší automobil
- Autobaterie 60 Ah – běžné benzínové auto
- Autobaterie 70 až 72 Ah – náročnější vůz s více elektronickými systémy
- Autobaterie 74, 75, 77, 80 Ah – vozidlo s naftovým motorem
- Autobaterie 85, 90, 95 Ah – dieselové auto s velkým množstvím elektroniky
- Autobaterie 100 až 180 Ah – dodávka a nákladní vůz
Recenze autobaterií
Exide Premium
Autobaterie Exide Premium patří k nejoblíbenějším autobateriím na trhu, a to pro její parametry, kterými je vhodná pro většinu běžných vozů, tak pro dobrý poměr cena/výkon. Díky vyššímu startovacímu proudu 760 A je vhodná jak pro výkonné benzínové, tak naftové motory. Zvládne také provoz automobilů s velkou elektronickou výbavou a dobře odolává extrémním teplotním výkyvům. Baterie je bezúdržbová a výrobce ji dodává v nabitém a elektrolytem nalitém stavu, lze rovnou umístit do auta a vyrazit na cesty.
+ Dobrý poměr cena/výkon, parametry vhodné i pro diesel, ocenění Produkt roku
– Nic neshledáno
Bosch S5
Bezúdržbová autobaterie Bosch S5 má velmi dobré hodnocení, podle testů a recenzí spotřebitelů vyniká v poměru cena/kvalita. Díky vyšší kapacitě 77 Ah a vyššímu startovacímu proudu 780 ampér je vhodná i pro automobily vyšší třídy, které jsou vybaveny mnoha nadstandardními elektrickými systémy. Má vylepšené konstrukční prvky patentovanou technologií POWER FRAME, jenž má přesný a dokonalý tvar vnitřních rámečků včetně použití kvalitních materiálů. Nejen pro to má rovněž o 30 % vyšší výkon než standardní baterie těchto rozměrů.
+ Patentovaná technologie POWER FRAME, dobrý poměr cena/kvalita, startovací proud 780 A
– Nic neshledáno
Varta Blue Dynamic
Autobaterie Varta Blue Dynamic je neprodávanější řadou baterií do aut tohoto Výrobce, má stovky pozitivních recenzí a dle testů spotřebitelů je hodnocena velmi dobře, oceňována je také její dlouhá životnost. Jedná se o bezúdržbový typ, má dobrou kapacitu 74 Ah i dostatečný startovací proud 680 A pro většinu vozidel. Vybavena je mřížkou PowerFrame, jenž přispívá k velké startovací síle a ke spolehlivému výkonu, vyrobena je v Evropě a zmíněná delší životnost je zajištěna osvědčenou technologií legováním stříbrem.
+ V porovnání delší životnost, mřížka PowerFrame, vyrobena v Evropě
– Nic zásadního
Banner Starting Bull
Autobaterie Banner Starting Bull je ideální pro osobní vozidla s menším počtem přídavných elektrických spotřebičů a systémů, nebo pro méně výkonná vozidla. Kvůli nižším parametrům kapacity i startovacího proudu má nízkou pořizovací cenu při zachování kvalitního zpracování. Díky moderní technologii legováním na bázi vápníku je zcela bezúdržbová, má 4 komorovou ochranu proti vytečení i centrální odplyňování a integrované pojistky proti zpětnému zášlehu. Díky všem těmto parametrům a kvalitnímu zpracování má spolehlivé chování i při studeném startu.
+ Optimální poměr cena výkon, moderní technologie legování, zcela bezúdržbová
– Parametry vhodná pro méně výkonná vozidla
Bosch S4
Bezúdržbová baterie Bosch S4 je kvalitní autobaterie s několika inovativními konstrukčními prvky. Vybavena je patentovanou technologií POWER FRAME, která vylepšeným zpracováním lépe zabraňuje samovybíjení, má dokonalý tvar vnitřních rámečků vyrobených z nejkvalitnějších slitin, které zároveň skvěle odolávají korozi. V důsledku toho má rovněž o 15 % vyšší výkon než podobné baterie a je zcela bezúdržbová. Výrobce ji dodává zcela nabitou, a tedy připravenou k okamžitému nainstalování do vozidla.
+ Inovativní konstrukční zpracování, dobrý poměr cena/výkon, o 15 % vyšší výkon
– Nic neshledáno
Varta Black Dynamic
Baterie do auta Varta Black Dynamic má velmi dobrý poměr cena/výkon, jedná se však pouze o základní model vhodný pro nenáročná vozidla se základními energetickými požadavky. Na kvalitě výroby však výrobce nešetřil, autobaterii vybavil technologií PowerFrame, která zajišťuje stabilní výkon a dostatek energie i při studených startech a technologií legováním stříbrem. Ta akumulátoru prodlužuje životnost, což potvrzují na základě testů a recenzí i spokojení spotřebitelé. Je bezúdržbová a maximálně bezpečná, což je zajištěno technologií labyrintového víka.
+ Dobrý poměr cena/výkon, mřížka PowerFrame, prodloužená životnost
– Menší kapacita i startovací proud
Exide Excell
Baterie do auta Exide Excell má startovací proud 680 A, kapacitu 74 Ah a standardní napětí 12 V, díky čemuž je vhodná pro naprostou většinu běžných automobilů. Unikátní je technologií s 3DX mřížkou, která prodlužuje životnost baterie a vylepšuje elektrickou vodivost, což se podepisuje na vyšším startovacím výkonu až o 15 %. Speciální čistá kvalitní slitina přispívá k dlouhé životnosti a autobaterie je díky tomu vysoce odolná i vůči korozi a vibracím. Je vhodná pro každodenní jízdu a její výroba je šetrná a ekologická.
+ Technologie s 3DX mřížkou, odolnost vůči vibracím a korozi, vyšší startovací proud
– Nic neshledáno
Akuma KOMFORT
Autobaterie Akuma KOMFORT vyniká příznivou pořizovací cenou při stále dobrých parametrech, které jsou pro velkou část běžných vozidel dostačující. Využívá kapsovou separaci s minimálním elektrickým odporem a vysokou odolností vůči působení elektrolytu, která zabraňuje vzniku mezielektrodových zkratů. Hybridní konstrukce slitiny olova a vápníku zajišťuje minimální samovybíjení a stabilní nabíjecí charakteristiku. Je bezúdržbová a ihned připravená k instalaci do vozidla, díky její konstrukci má také velmi dobrou životnost.
+ Dobrý poměr cena/výkon, hybridní konstrukce, centrální odplynování
– Pro výkonné vozy menší startovací proud 510 A
Optima Red Top
Autobaterie AGM Optima Red Top má skvělé parametry vycházející z její pokročilé technologie zpracování AGM. je vhodná pro vysoce výkonné automobily i speciální stroje, jakožto americké trucky, 4×4 SUV, dodávky, stavební stroje i tuningová auta. Oproti běžným bateriím do auta má 2x až 3x vyšší startovací proud, dvojnásobnou životnost i kratší čas nabíjení. Je zcela bezúdržbová i zcela odolná proti otřesům, navíc dokáže pracovat v jakékoliv poloze, což většina neumožňuje. Odolává extrémním mrazům i nesnesitelným horkům, a i díky těmto všem vlastnostem má adekvátně vyšší pořizovací cenu.
+ Velmi vysoká kvalita, konstrukční provedení AGM, vysoký startovací proud
– Vyšší cena
Varta Professional
Trakční autobaterie Varta Professional disponuje nadprůměrnou kapacitou i vysokým startovacím proudem, díky technologii Dual Power je navíc vhodná jak pro startování, tak cyklické napájení. Oproti běžným modelům zvládne zhruba 200 nabíjecích cyklů, což odpovídá dvojnásobku oproti běžným bateriím. Má odolnou konstrukci a využívá nejmodernějších technologií, díky čemuž je vhodná také pro obytné automobily, lodě, čluny, plachetnice a podobné dopravní prostředky. Daní za tyto parametry je pouze vyšší hmotnost 37 kg, pořizovací cena je úměrná.
+ Vysoká kapacita 140 Ah, vysoký startovací proud 800 A, technologie Dual Power
– Vysoká hmotnost 37 kg
Jak vybrat autobaterii
Před výběrem správné autobaterie je třeba zjistit všechny její potřebné parametry, popřípadě ji porovnat s předchozím modelem či si dohledat požadavky na autobaterii u konkrétního typu automobilu. Pokud vybíráte baterii do staršího vozu podle původní, je dobré si ověřit, že předchozí byla vhodná.
Důležitá je především kapacita, napětí a startovací proud. Benzínová i dieselová auta mají na akumulátor rozdílné nároky, vybírat pak můžete z různých technologií. Zvolte takovou, která vyhovuje vašemu vozu a stíhá nabíjet všechny elektronické systémy i zařízení a nezanedbejte údržbu pro prodloužení životnosti baterie.
Typy autobaterií
Každá baterie obsahuje články o napětí 2,1 V, elektrolyt a olověné elektrody, jednu kladnou a druhou zápornou, mezi nimiž se nachází nevodivá deska. Autobaterie se rozdělují na tři základní typy.
Standardní údržbová baterie
Je využívána u starších modelů aut a patří mezi nejlevnější autobaterie. Navzdory nízké pořizovací ceně však vyžaduje občasnou údržbu v podobě doplňování destilované vody do elektrolytu. Tato nutná údržba nejen mírně zvyšuje náklady, ale také stojí určitý čas, který je potřebný údržbě věnovat. Otvory na dolévání najdete na vrchní straně baterie.
Bezúdržbová autobaterie
Má oproti údržbové baterii spoustu výhod. Nejen že disponuje vysokým výkonem při startování, má však také delší životnost a její dolévání není třeba. Proto nemá na rozdíl od údržbové baterie žádné otvory a její obal je zcela uzavřen. Nevýhodou je fakt, že má na ní neblahý vliv úplné vybití, proto je nutné její stav kontrolovat. Hodí se i do automobilů s větším počtem elektronických systémů, a i když je baterie nazývána jako bezúdržbová, v jisté míře péči potřebuje, aby se nezkracovala její životnost.
Trakční baterie
Využívá se v případech, kdy je třeba stabilní dodávka menšího množství energie. Vhodné jsou pro napájení přístrojů v karavanech, přívěsech nebo na lodích, kde mohou být nabíjeny solárním panelem. Bývá označována také jako cyklická baterie, neboť při jejím používání dochází k cyklickému vybíjení a nabíjení. Má podobný tvar jako klasická autobaterie i připojení, jako startovací autobaterie se však příliš nepoužívá.
Technologie baterií
Baterie do auta se odlišují také použitými technologiemi při výrobě, složením a dalšími vlastnostmi.
Olověná autobaterie
Dříve byla nejběžnějším typem, baterie obsahuje olověné elektrody a elektrolyt ve formě zředěné kyseliny sírové. Má nejnáročnější údržbu a nejméně výkonu, elektrolyt navíc konstantně ubývá, a proto je nutné ho pravidelně dolévat destilovanou vodou. Nevyniká ani životností, nicméně její pořizovací cena je kvůli zastaralé technologii nízká. Je vhodná spíše pro starší typy aut s méně častým startováním a menším množstvím elektronických systémů. Podle hmotnosti lze poznat kvalitnější baterii – těžší obsahují více olova, jsou kvalitnější a odolnější.
Autobaterie AGM
Zkratka znamená Absorbent Glass Mat, olovo-kyselina. Elektrolyt je nasáknut ve vláknech skelné vaty, což zajišťuje cyklickou stabilitu. Baterie dokáže nabíjet automobily a příslušenství náročné na energii. Disponuje vysokou odolností proti vytečení i při poškození. Protože jsou baterie do auta AGM odolné proti opakovaným startům, často jsou doporučovány pro automobily s technologií start-stop.
Výhodou je bezúdržbovost a poskytování maximální energie bez ztráty výkonu po celou dobu životnosti. Technologie také dobře izoluje výpary z baterie. Nevýhodou je nutnost nabíjení speciální nabíječkou a také vyšší pořizovací náklady, které však kompenzuje špičková kvalita.
Gelová autobaterie
Gelová autobaterie je podobná technologii AGM nejen vysokou kvalitou a dlouhou životností. Liší se formou elektrolytu, který je vázán křemičitým gelem. Díky konzistenci je zabezpečena proti vytečení a může být nakloněná v jakémkoli úhlu. Má také nižší hladinu samovolného vybíjení a autobaterie je bezúdržbová.
Kvalitní gelové baterie disponují odolností proti otřesům na nezpevněných cestách, jsou také vhodné pro vozy s velkou spotřebou energie. Stejně jako AGM vyžadují pro nabití speciální nabíječku, nicméně naopak nejsou vhodné pro automobily se systémem start-stop.
EFB autobaterie
Řadí se mezi levnější baterie oproti AGM nebo gelové a pracuje pomocí tekutého elektrolytu. Jsou vybaveny kvalitnější mřížkou a aktivní hmotou s jemnějšími zrny, díky čemuž má delší výdrž než jednodušší akumulátory. Lze použít i s funkcí start stop a pro její nabíjení není třeba speciální nabíječka. Považuje se za nejlepší variantu v porovnání ceny a výkonu.
Autobaterie s příměsí kalcia
Je nazývána také jako Ca/Ca. Destičky v baterii jsou vyztuženy vápníkem, díky němuž spotřebuje až o 75 % méně vody než modely dříve. Na vrchní straně sice najdete zátky na doplňování destilované vody, spotřeba je však tak nízká, že ji možná nebude třeba za celou dobu životnosti baterie doplňovat. Výhodou je možnost několikaletého skladování, nicméně u baterie nesmí dojít k úplnému vybití, hrozí totiž nevratné poškození. Je vhodná pro energeticky méně náročná vozidla.
Režimy baterie
Baterie se liší také funkcemi a způsobem šetření či nabíjení baterie.
Start stop
Někdy též nazývána Stop&Go. Systém automobilu se automaticky stará o vypnutí nebo nastartování motoru pro snížení doby volnoběhu, čímž se snižuje spotřeba paliva a emise. V průběhu procesu start-stop baterie zajišťuje neměnný přísun energie pro ostatní elektrické systémy ve vozidle.
Autobaterie start stop je kvůli častějšímu startování více namáhána, proto tomu musí být její technologie přizpůsobena. Baterie bez start stop systému by se v tomto případě rychle opotřebovala. Start stopem je již vybavena většina novějších automobilů a odborníci se shodují, že má systém bohužel neblahý vliv na motor. Stále však jde tato funkce u většiny nových automobilů snadno vypnout (zdroj: varta-automotive.cz).
Brzdná rekuperace
Baterie vybavena tzv. funkcí regenerativního brzdění dokáže uchovat energii, kterou získává při brzdění auta. Přeměňuje kinetickou energii na elektrickou, která je odváděna zpět do baterie. Baterie musí mít dostatečnou kapacitu pro příjem dodatečné energie a fungovat i při nízkém nabití. Díky této funkci není třeba baterii tak často nabíjet.
Parametry
Před koupí nové baterie do auta zohledněte všechny její vlastnosti jako je kapacita, napětí nebo startovací proud. Vždy nejprve vybírejte autobaterie podle vozu.
- Baterie do auta diesel – Dieselové vozy jsou náročnější na proud i na kapacitu. Vhodná je baterie s kapacitou 70 Ah, dodávající startovací proud nejméně 600 A.
- Benzínový vůz – Je méně náročný a postačí baterie s kapacitou okolo 60 Ah s proudem 550 A.
Kapacita autobaterie
Uvádí se v ampérhodinách (Ah) a udává, kolik akumulátor dodá za určitou dobu proudu. Pokud vám vyhovovala předchozí baterie, můžete zvolit stejnou kapacitu, nikoliv nižší. Naopak baterie s příliš vysokou kapacitou by se hůře dobíjela a příliš nízká kapacita by pro provoz nemusela být dostačující.
Baterie trpí během horkého počasí, což se může následně projevit v zimě, kdy je kapacita až o 50 % nižší. Proto se doporučuje počítat s rezervou a zohlednit je také nutné počet elektronických doplňků, které se z baterie nabíjí, například světla, nabíječky telefonů, GPS, osvětlení nebo rádio.
- Autobaterie 44 Ah – Využije ji majitel motocyklu nebo staršího malého vozu.
- Autobaterie 55 Ah – Je vhodná pro menší automobily.
- Autobaterie 60 Ah – Ideální hodnota pro běžná benzínová auta.
- Autobaterie 70 až 72 Ah – Pro náročnější vozy s více elektronickými systémy.
- Autobaterie 74, 75, 77, 80 Ah – Využití najdou ve vozidlech s naftovým motorem.
- Autobaterie 85, 90, 95 Ah – Jsou vhodné pro dieselová auta s velkým množstvím elektroniky.
- Autobaterie 100 až 180 Ah – Jsou zapotřebí u dodávek a nákladních vozů.
Napětí autobaterie
Napětí je další důležitý parametr, které se uvádí ve voltech.
- Autobaterie 6 V – Setkáte se s nimi již pouze u veteránů.
- Autobaterie 12 V – Napětí 12 V je u současných automobilů nejběžnější. Plně nabitá baterie by měla při měření ukázat hodnotu o něco vyšší (cca 12,6V nebo více). Vybitá je v případě, pokud ukazuje nižší hodnotu (cca 12, 5 V nebo 12,4 V).
- Autobaterie 24 V – Objevují se u velkých vozidel a může být řešena dvěma bateriemi 12V.
Startovací proud autobaterie
Údaj o proudu uvádí, kolik ampér (A) baterie krátkodobě dodá při startování automobilu. Vybrat správnou hodnotu proudu můžete opět porovnáním s původní baterií. Benzínové vozy vyžadují proud okolo 550 A (starší nenáročné vozy i 450 A) a dieselové potřebují ampér minimálně 600. Pakliže si nejste u svého automobilu potřebným startovacím proudem jisti, určitě si tuto hodnotu dohledejte, například v servisním manuálu.
Polarita
Parametr udávající umístění kladného pólu, závisí na něm kompatibilita s předinstalovaným kabelem. Evropská vozidla mají běžně pravé pólování, které se značí jako 0. Pokud je kladný pól vlevo, je značen jako 1 (především u asijských výrobců). Středová polarita je spíše vzácná, stejně tak jako univerzální pólování.
Aby byl elektrický kontakt kabelu s baterií dostatečný a možný, je třeba dávat pozor také na velikost průměru kolíků. Většina evropských automobilů používá univerzální průměry, tedy 19,5 mm pro kladný pól a 17,9 mm pro záporný pól. Jinak tomu však může být u asijských značek, kde lze narazit na menší velikosti průměru kolíku 14,7 mm a 13,1 mm.
Velikost a uchycení
Čím má baterie větší kapacitu, tím bývá obvykle větší. Automobily mají na baterii jasně vyhrazený prostor, jehož rozměry je nutné respektovat. Ve většině moderních aut je baterie do auta také uchycena, aby v místě uložení byla pevně umístěna. Evropské vozy mají uchycení řešeno vysokou patkou a systémem B13 nebo B00, u korejských automobilů může být však systém mnohdy odlišný.
Životnost autobaterie
Na tom, jak dlouho vydrží autobaterie, závisí spousta aspektů. Kvalita provedení ji ovlivňuje do jisté míry, avšak nejvíce na ní závisí prostředí a její zátěž. Pro autobaterii nejsou dobré krátké jízdy, kdy se nestihne znovu dobít a životnost autobaterie snižuje také dlouhodobé odstavení vozidla. Neprospívá jí rovněž příliš vysoká teplota, ideální teplota pro baterii je do 25 °C, tudíž nemá být dlouho vystavena přímému slunci.
Zimní období je pro baterii příznivější, přečká i teploty do –50 °C. V zimě však může být kapacita baterie až o 50 % snížena, což je dáno především nesprávnou údržbou a předešlými letními teplotami. Dbejte také na důkladné uchycení baterie, vypínání elektroniky při vypnutém motoru a sledujte hladinu elektrolytu. Ve většině případech baterie vydrží od 4 do 7 let.
Nabíjení autobaterie
Důležité je baterii pravidelně nabíjet, což ji prodlouží životnost. Některým typům nesvědčí jejich úplné vybití, což je může nevratně poškodit. Při krátkých jízdách nebo častém startování přijde vhod nabíječka. V případě nabíjení klasickou nabíječkou nabíjejte baterii vždy 10x nižším proudem, než je její kapacita (pro baterii 55 Ah – proud 5,5 A). V případě, že nelze nastartovat, je třeba použít startovací kabely.
- Jak dlouho se nabíjí autobaterie – V rozmezí 4 až 10 hodin v závislosti na typu a kapacitě baterie, dobu ovlivňuje také kvalita nabíječky. Úroveň nabití je nutné sledovat na měřáku, jinak může dojít k přebití. Praktické automatické nabíječky sledují míru nabití samy.
- Jak poznat nabitou autobaterii – Automatické nabíječky poznají ideální stav nabití baterie, samy se vypnou a rozsvítí kontrolku. Stav nabití baterie bez autonabíječky zjistíte změřením napětí nebo hustoty elektrolytu. Plně nabitá má hodnotu 12,6V a více. Pokud je číslo pod 12,4 V, je nutné ji dobít.
Výměna autobaterie
- Při výměně musí být vypnutý motor automobilu, nesmí být připojen žádný elektrospotřebič a měly by se používat ochranné pomůcky jako rukavice a brýle.
- Od staré baterie uvolněte šrouby u černé záporné svorky.
- Postupujte stejně u červené kladné svorky, přičemž svorky nesmí přijít do kontaktu kvůli možnému zkratu.
- Uvolněte jistící šrouby i objímku a vyjměte baterii.
- Vložte novou baterii, upevněte ji utažením objímky a šroubů.
- Jako první připojte červený kabel na kladný pól, poté černý na záporný.
- Svorky důkladně utáhněte.
- Starou baterii odvezte k recyklaci na k tomu určená odběrná místa, jelikož jde o nebezpečný odpad. Některé firmy se přímo na výkup autobaterií zaměřují.
Otázky při výběru baterie do auta
Jakou autobaterii podle vozu?
Určení stáří autobaterie probíhá pomocí kódu na vrchní straně baterie, pokud nemá výrobce jiné speciální značení. První písmeno značí měsíc výroby (např. A-leden, B–únor, E-květen). Další písmeno je rok výroby v krátkém tvaru (číslo 5 je rok 2005, číslo 9 rok 2009). Baterie s kombinací B6 je tedy zhotovena v únoru 2006. U některých baterií najdete návod, jak datum zjistit.
Jak poznat špatnou autobaterii?
Špatnou baterii lze většinou zjistit přes diagnostiku. Autoservisy mají k dispozici také testery kapacity, které určí stav akumulátoru. U starších aut může špatné startování znamenat právě horší stav baterie. V případě cvakání z motorového prostoru, kdy se motor vůbec netočí, jde nejčastěji o vybitý akumulátor. Pokud po dlouhém odstavení nelze auto ani odemknout a nerozsvítí se, pravděpodobně je akumulátor poškozen.
Jak dlouho vydrží autobaterie?
Životnost baterie závisí na četnosti startování, krátkých jízdách nebo horkém počasí. V zimě se kapacita sníží až o polovinu, což může být dáno špatnou údržbou nebo častým přehřátím v létě. Dlouhé odstavení vozidla má na baterii také neblahý vliv. Elektronická zařízení by neměla být připojena při vypnutém motoru a měla by se sledovat hladina elektrolytu. Většinou vydrží autobaterie od 4 do 7 let.
Jaké jsou nejlepší značky autobaterií na trhu?
Mezi nejoblíbenější značky a výrobce autobaterií patří Varta, Exide, Bosch, Banner nebo Akuma. Podle testů, recenzí a zkušeností spotřebitelů jsou oblíbené také Pema, Fiamm nebo Optima.
Jaká je cena autobaterie?
Pro nenáročné benzínové vozy seženete baterie s kapacitou 40 až 60 Ah za cenu do 2500 Kč. Při koupi levných akumulátorů je však třeba častější údržba i nabíjení a nevyvinou takový výkon jako baterie vyšší třídy. Od 2500 Kč pořídíte baterii s kapacitou 60 až 100 Ah horší kvality, za vyšší kvalitu je potřeba si připlatit, nejlepší autobaterie na trhu stojí i 5000 až 10000 Kč.
Kde koupit autobaterii?
Autobaterii pořídíte nejvýhodněji na internetu v jednom z mnoha e-shopů, kromě často nejnižších cen mají také největší výběr. Další možností je navštívit prodejnu s automobilovým příslušenstvím a náhradními díly, zmínit lze například prodejce Auto Kelly, kde s případným výběrem dokáží i poradit. Levné autobaterie prodává i Kaufland, Bauhaus, Obi nebo Tesco (Powerboost), potřeba je však dbát na jejich parametry a kvalitu.