Vybíráme nejlepší autonabíječku

TOP 3 autonabíječky

Bosch C3 6V/12V

TecMate OptiMate 6

CTEK MXS 5.0

Automatická nabíječka autobaterií s pulsní funkcí a dobrým poměrem cena/výkon. Je kvalitní, má malé rozměry i hmotnost a určena je pro nabíjení 6 V i 12 V autobaterií.Multifunkční autonabíječka s výbornými parametry, funguje také jako zkoušečka, zdroj pro údržbu a nechybí ji žádná bezpečnostní funkce. Určena je pro 12 V baterie.Inteligentní nabíječka autobaterií, která zvítězila v několika testech. Má velmi kvalitní provedení, automatický provoz, je řízena mikroprocesorem a má prodlouženou záruku 5 let.
+ Automatická nabíječka autobaterií, 4 režimy, vysoká odolnost krytím IP 65+ Zcela automatický provoz s nenáročnou obsluhou, univerzální použití, výborné parametry+ Spotřebitelské ocenění Produkt roku, vítěz testu AutoBild, skvělý poměr cena/výkon
- Nenabije zcela vybitou baterii- Méně přehledný manuál- Nic zásadního

Orientační Cena
985 Kč

Orientační Cena
2 290 Kč

Orientační Cena
1 799 Kč

Autobaterie je nepostradatelným zdrojem energie pro každý automobil a jako všechny baterie potřebuje údržbu a dobíjení, k čemuž slouží nabíječka autobaterií. Všechny nabíječky na autobaterii mají funkci nabíjení a většina také funkci udržovací. Autonabíječka s funkcí pomocného startování pak poslouží i v nepříjemných situacích plně vybitého akumulátoru. Nejrozšířenější jsou 12 V nabíječky autobaterií pro osobní vozidla, 6 V pro motocykly a 24 V pro nákladní a velké vozy. Kromě výstupního napětí jsou důležitými parametry také kapacita nabíjené autobaterie a nabíjecí proud. V našem výběru jsme dali dohromady nejlepší autonabíječky pro rok 2024, přičemž jsme brali ohled na recenze, testy a hodnocení uživatelů.

Podívejte se také na autobaterie.

Nejlepší nabíječky autobaterií (Test 2024)

VzhledModelTypFunkceVýstupní napětíKapacita baterieNabíjecí proudHmotnostDostupnost
Bosch C3 6V/12V recenze a testBosch C3 6V/12VAutomatickáNabíjecí/Udržovací6 V, 12 V1,2 - 120 Ah0,8 - 3,8 A0,95 kg
GÜDE PROFI V 621 C recenze a testGÜDE PROFI V 621 CManuálníNabíjecí/Startovací12 V, 24 V20 - 800 Ah70 A22,5 kg
TecMate OptiMate 6 recenze a testTecMate OptiMate 6AutomatickáNabíjecí/Udržovací12 V3 - 240 Ah0,4 - 5 A0,74 kg
Bosch C7 12/24V 7A recenze a testBosch C7 12/24V 7AAutomatickáNabíjecí/Udržovací12 V, 24 V14 - 230 Ah5 - 7 A1,05 kg
CTEK MXS 5.0 recenze a testCTEK MXS 5.0AutomatickáNabíjecí/Udržovací12 V1,2 - 110Ah0,8 - 5 A0,6 kg
GÜDE GAB 10 A BOOST recenze a testGÜDE GAB 10 A BOOSTAutomatickáNabíjecí/Udržovací6 V, 12 V2 - 300 Ah2 - 10 A1,2 kg
Telwin LEADER 400 Start recenze a testTelwin LEADER 400 StartManuálníNabíjecí/Startovací12 V, 24 V20 - 700 Ah45 A11,4 kg
CTEK MXS 10 recenze a testCTEK MXS 10AutomatickáNabíjecí/Udržovací12 V20 - 200 Ah10 A0,8 kg
Bosch C1 12V 3,5A recenze a testBosch C1 12V 3,5AAutomatickáNabíjecí/Udržovací12 V5 - 120 Ah3,5 A0,95 kg
Compass PROFI 6/12V recenze a testCompass PROFI 6/12VAutomatickáNabíjecí/Udržovací6 V, 12 V4 - 120 Ah0,8 - 5,5 A0,85 kg

Zobrazit celou nabídku

Recenze autonabíječek

Bosch C3 6V/12V

Bosch C3 6V/12V recenze a test

Automatická autonabíječka Bosch C3 je moderní nabíječka vhodná pro 6 V i 12 V akumulátory. Pracuje celkem ve 4 režimech, po nabití baterie ukončí nabíjecí cyklus a přepne se do režimu udržovacího. Potěší funkce pulsního dobíjení nebo i ochrana proti přepólování, zkratu a přehřátí. Vhodná je pro klasické olověné WET baterie i moderní typu AGM, GEL, MF, VRLA. K nabíječce se dodává praktický háček na zavěšení, má dostatečně dlouhý napájecí kabel 2 metry a velmi praktická je zvýšená ochrana IP 68 – je voděodolná a prachotěsná.

+ Automatická nabíječka autobaterií, 4 režimy, vysoká odolnost krytím IP 65
Nenabije zcela vybitou baterii

GÜDE PROFI V 621 C

GÜDE PROFI V 621 C recenze a test

Nabíječka olověných akumulátorů GÜDE PROFI V 621 C je popisována výrobcem jako profesionální, což potvrzují dle testů a zkušeností i uživatelé. Baterie až do kapacity 800 Ah dokáže nabíjet 12 V i 24 V nabíjecím proudem až 70 A, čímž se řadí mezi nejlepší autonabíječky z pohledu cena/výkon. Má přehledný obslužný panel s ampérmetrem a časovačem, kde se dá rovněž nastavit nabíjecí proud v 6 ti pozicích. Potěší dále funkce pomocného startování, nebo ochrana proti přetížení a přepólování. Kromě automobilů je vhodná také pro velká nákladní auta, dodávky nebo zemědělské stroje.

+ Profesionální nabíječka, 12 V i 24 V režim, funkce pomocného startování
Určena jen k dobíjení olověných akumulátorů

TecMate OptiMate 6

TecMate OptiMate 6 recenze a test

Automatická nabíječka gelových baterií TecMate OptiMate 6 je určena pro akumulátory s napětím 12 V. Výrobce ji popisuje jako nejuniverzálnější nabíječku na trhu a kladné recenze a testy spotřebitelů mu dávají zapravdu. Funguje jako nabíječka, zkoušečka a zdroj pro údržbu akumulátorů. Nabíječka na sobě nemá jediné tlačítko, celý její provoz je automaticky řízen mikroprocesorem. Díky tomu je uživatelsky velmi přívětivá, na druhou stranu má několik LED signalizací, které indikují aktuální provoz. Svou prvotřídní kvalitou a funkcemi je oblíbená jak běžnými uživateli, tak servisy. Jedinou výtkou bývá méně přehledný manuál.

+ Zcela automatický provoz s nenáročnou obsluhou, univerzální použití, výborné parametry
Méně přehledný manuál

Bosch C7 12/24V 7A

Bosch C7 12/24V 7A recenze a test

Výkonná nabíječka autobaterií Bosch C7 vhodná pro všechny typy baterií má 6 režimů fungování včetně funkce zdroje, regenerace, zimního nabíjení i nabíjení motocyklů. Potěší efektivní pulsní nabíjení a ochrana proti zkratu, přehřátí i přepólování. Díky vysoké odolnosti IP 65 může být používána i venku v nepřízni počasí, je prachotěsná a vodotěsná. Kromě velmi dobrých technických parametrů uživatelé v recenzích a testech vyzdvihují také schopnost oživit a nabít hluboce vybité akumulátory, žádné zápory naopak nezmiiňují.

+ Pro akumulátory 12 V i 24 V, 6 režimů včetně regenerace, dobré technické parametry
Nic zásadního

CTEK MXS 5.0

CTEK MXS 5.0 recenze a test

Oblíbená nabíječka autobaterií CTEK MXS 5.0 se pyšní oceněním spotřebitelů Produkt roku a stala se rovněž vítězem předního německého automobilového časopisu AutoBild. Má skutečně velmi dobrý poměr cena výkon, funguje zcela automaticky a je pochopitelně řízena mikroprocesorem. Pyšní se jedinečným 8 krokovým nabíjením, má režim rekondice, AGM i teplotní čidlo. Součástí autonabíječky jsou klasické krokosvorky i očka, která slouží pro komfortnější připojení. Má výborné technické parametry, obzvláště ve srovnání k nízké hmotnosti a rozměrům. Potěší záruka v délce 5 ti let a je určena pro 12 V akumulátory.

+ Spotřebitelské ocenění Produkt roku, vítěz testu AutoBild, skvělý poměr cena/výkon
Nic zásadního

GÜDE GAB 10 A BOOST

GÜDE GAB 10 A BOOST recenze a test

Invertorová nabíječka autobaterií GÜDE GAB 10 A BOOST zaujme 6 ti režimy, zvládne nabíjet baterie 6 V i 12 V a to vysokým proudem až 10 A, díky čemuž je vhodná pro baterie s kapacitou až 300 Ah. Má funkci rychlonabíjení, automatické odpojení nabíjení i pomoc při startování. Potěší důmyslné zpracování s přihrádkou na kabely a svorky, integrovaná rukojeť nebo přehledný display. Je všestranná, umožňuje nabíjet autobaterie vozidel i motocyklů typu PB, GEL, AGM, MF i WET.

+ 6 režimů, vhodná pro všechny běžné 6 V a 12 V akumulátory, rukojeť a display
Nic zásadního

Telwin LEADER 400 Start

Telwin LEADER 400 Start recenze a test

Autonabíječka s funkcí pomocného startování Telwin LEADER 400 Start je výkonná, kvalitní a trvanlivá nabíječka, dle výrobce je však určena pouze pro olověné baterie. Díky vysokému výkonu zvládne bez problému nabít i nastartovat automobily, dodávky ale i nákladní vozidla nebo zemědělskou techniku. Startovací proud je možné nastavit a průběh nabíjení sledovat na analogovém ampérmetru. Určena je pro akumulátory 12 V a 24 V do kapacity baterie 700 Ah.

+ Pomocné startování motoru, funkce BOOST, integrovaný analogový ampérmetr
Vhodná pro olověné akumulátory

CTEK MXS 10

CTEK MXS 10 recenze a test

Nabíječka na autobaterii CTEK MXS 10 je velmi výkonná, navzdory malým rozměrům i hmotnosti zvládne nabít 12 V akumulátory i velkých vozidel s baterií o kapacitě do 200 Ah. Uživatelé v recenzích a dle svých testů oceňují rychlé nabíjení až 10 A a její několik režimů. Funkcí Supply poslouží dobře jako náhradní zdroj například při výměně autobaterie, režimem rekondice zase zvládne oživit hluboce vybité akumulátory nebo i odstranit stratifikaci. V rámci této řady výrobce se jedná o nejvýkonnější autonabíječku, umožňující připojení chytrých Ctek konektorů.

+ Vysoký nabíjecí proud 10 A, kompaktní rozměry, režim Supply a rekondice
Vyšší pořizovací cena

Bosch C1 12V 3,5A

Bosch C1 12V 3,5A recenze a test

Nabíječka na autobaterie Bosch C1 zaujme svou nízkou pořizovací cenou a výborným zpracováním, které potvrzuje zvýšená odolnost IP 68, tedy voděodolnost a prachotěsnost. Technickými specifikacemi se jedná o základní model pro dobíjení 12 V autobaterií do kapacity 120 Ah. V důsledku nabíjecího proudu pouze 3,5 A může nabíjení trvat déle, což je dle testů uživatelů její jediná nevýhoda. Automatický režim doplňuje samozřejmě udržovací režim, potěší napájecí kabel o délce 2 metry a z příslušenství praktický háček na zavěšení.

+ Nízká pořizovací cena, kvalitní zpracování, zcela automatický režim
Základní model s nižšími parametry

Compass PROFI 6/12V

Compass PROFI 6/12V recenze a test

Nabíječka olověných i gelových baterií Compass PROFI je velmi univerzální, kompatibilní je s bateriemi typu GEL, AGM, MF, VRLA, PbWet i PbCa. Všestrannost zvyšuje dále možnost nabíjet akumulátory 6 V i 12 V, ideální je tak nejen pro autobaterie, ale i motobaterie. Svým výkonem je dostačující pro většinu současných vozidel, maximálně nabije baterie s kapacitou 120 Ah. Automatický provoz po nabití přepne do režimu udržování, má ochranu proti přebití, i další ochranné prvky. Z recenzí a testů spotřebitelů zaznívá jen mírná výtka k hlučnějšímu chodu, který je způsoben aktivním chlazení (ventilátorem).

+ Dobrý poměr cena/výkon, automatický provoz s mikroprocesorem, univerzální
Hlučnější provoz v důsledku ventilátoru

Nejprodávanější autonabíječky na trhu

Mezi nejprodávanější autonabíječky patří CTEK, Bosch, TecMATE, nebo také Güde a Road Star.

Jak vybrat nabíječku autobaterií

Při koupi nabíječky na autobaterii je zapotřebí zohlednit všechny vlastnosti konkrétní autobaterie. Kromě velikosti a hmotnosti nabíječky si všímejte především výstupního napětí, maximální kapacity baterie a hodnoty nabíjecího proudu, tedy kompatibilitu nabíječky s nabíjenou baterií.

Výběr správné nabíječky ovlivní životnost baterie a vhod přijdou také dodatečné funkce přístroje. Neméně důležité jsou rovněž bezpečnostní prvky, jako je ochrana proti zkratu či přepólování. Doba nabíjení závisí na kapacitě baterie, nabíjecím proudu, typu nabíječky a stavu nabití.

Nabíječky autobaterií se dělí do více kategorií podle systému nabíjení:

  • Nabíječka autobaterií – Hlavním úkolem je nabíjení, popřípadě udržování nabití. Z těla nabíječky vede kabel se zástrčkou do elektřiny a na druhé straně jsou krokosvorky pro spojení s jednotlivými póly baterie. Nabíječka v sobě neuchovává elektrickou energii.
  • Startovací box – Jedná se o nabíjecí stanici, sloužící nejen k nastartování auta. Může posloužit také jako zdroj energie například pro obytná auta nebo lodě. Stejně jako standardní autonabíječky čerpají elektrickou energii ze sítě.

Manuální transformátorová autonabíječka

Technicky jednoduchá nabíječka autobaterií, která byla rozšířená zejména dříve, kdy neexistovaly dnešní alternativy. Je nevhodná pro gelové autobaterie, které by mohla snadno zničit, používá se pro olověné autobaterie typu WET. Napětí při nabíjení stoupá a proud klesá, proto je nutná neustálá kontrola.

Nabíjení je ale poměrně rychlé a její pořizovací cena je nízká. Obvykle má několika stupňové nastavení nabíjecího proudu, může být vybavena funkcí pomocného startování a na jejím ovládacím panelu se nachází většinou ampérmetr. Baterii dobíjejte vždy maximálně jednou desetinou celkové kapacita baterie.

Automatická nabíječka autobaterií

Automatické nabíječky jsou řízené procesorem a většinou jsou vhodné pro všechny typy autobaterií (olověné i gelové). Výstupní proud má autonabíječka stále pod kontrolou a po plném nabití se vypne. Díky tomu je nabíjení velice jednoduché, bezpečné, rychlé a nedochází k přebití baterie. I přes její univerzálnost je dobré ověřit kompatibilitu s konkrétní autobaterií.

  • Invertorová nabíječka – Jedná se o menší a lehčí verzi automatické nabíječky, proto je vhodná také k dobíjení většiny akumulátorů. Je vhodná pro menší autobaterie nebo pro baterie do motocyklů, obvykle nabízí výstupní napětí 6/12 V.

Nabíječka autobaterií se startem

Lze s ní nejen klasicky nabíjet autobaterii, ale může být nápomocna také při startování auta. Startovací box nemá problém fungovat i v náročných podmínkách a slouží zároveň jako zdroj elektrické energie, podobně jako powerbanka. Pro moderní automobily je doporučeno použití startovače s ochranou přepětí.

Udržovací nabíječka autobaterií

Vyrovnává samovybíjení baterie a její napětí pomáhá udržovat v optimálním rozsahu, avšak nelze ji použít v případě zcela vybité baterie. Je vhodná pro méně používaná vozidla, lodě, motocykly nebo zahradní stroje. K akumulátoru se připojuje dlouhodobě, typické použití je u motocyklů nebo lodí přes zimu. Baterii ve vozidle dokáže výrazně prodloužit životnost.

Připojuje se buďto běžně pomocí svorek, praktičtější je však vyvedení 12 V zásuvky a nabíječku připojovat skrze ni. Některé baterie nabíječka nedokáže plně dobít a lze ji použít i pro pokus o oživení autobaterie, s čímž si mikroprocesorové nabíječky neporadí a hlásí chybu. Na trhu lze pořídit také kompaktní udržovací nabíječky.

Inteligentní nabíječka autobaterií

Umožňuje automatické nabití baterie téměř do 100 % kapacity, je vybavena mikroprocesorem a LCD displejem, který zobrazuje důležité informace. Má ochranu proti přehřátí, zkratu či přepólování. Pro hluboce vybité baterie slouží automatická volba impulsního nabíjení, což umožní oživení baterie. Po dosažení plného nabití se přepne automaticky do udržovacího režimu a obvykle je vhodná pro olověné i gelové autobaterie.

Solární autonabíječka

Využívá k nabíjení autobaterie solární panel. V létě dopadne na jeden čtvereční metr zemského povrchu zhruba 1 kW sluneční energie denně, solární nabíječka z toho však využije pouze 10 až 15 %. Za celý den vyrobí množství energie pouze v řádech desetin kWh, což znamená, že k nabití plné kapacity baterie je potřeba mnoho hodin nabíjení. Ideální je proto pouze jako nouzový zdroj energie v krizových situacích, výkon nabíječky se pohybuje obvykle od 5 do 30 wattů v závislosti na velikosti solárních panelů a intenzitě slunečního svitu. (zdroj: eon.cz)

Multifunkční autonabíječka

Profesionální autodílny ji používají nejen na nabíjení, ale také k provedení kompletní diagnostiky stavu baterie. Snadno tak mechanik zjistí, kdy bude třeba autobaterii vyměnit. Nabíječka také slouží k oživení baterie, kontroluje ji a zvládá další užitečné funkce. Jako multifunkční se označují také nabíječky autobaterií s nastavitelným výstupním napětím, například 6 V a 12 V.

Parametry

U nabíječek je třeba sledovat všechny uváděné parametry, aby nabíjení fungovalo a probíhalo správně.

  • Kapacita baterie – Nejnižší a nejvyšší možná kapacita v ampérhodinách, pro kterou je autonabíječka dostačující.
  • Minimální nabíjecí proud – Důležitý údaj, pokud se chystáte dobíjet baterii pro motocykly.
  • Maximální nabíjecí proud – Hodnota by měla být desetinou kapacity baterie.
  • Nabíječka olověných akumulátorů vs. nabíječka gelových baterií – Nezapomeňte zjistit, pro jaký typ baterií je nabíječka určena.

Kompatibilita

Jako první si musíte ověřit, zda je nabíječka určena k typu vaší autobaterie. Novější verze automatických nabíječek bez problémů nabijí velké množství typů baterií (GEL, MF, VRLA, PbWet, PbCa) i přesto si však kompatibilitu ověřte. Některé nabíječky jsou určeny pouze k nabíjení údržbových olověných akumulátorů, jiné k nabíjení gelových a bezúdržbových. Autobaterie typu AGM a EFB se někdy nedoporučuje vůbec nabíjet, vyžadují speciální údržbu.

Napětí (6, 12, 24 V)

Napětí nabíječky a vaší autobaterie se musí shodovat, jinak ji nenabijete. Hodnoty napětí se dělí podle druhu dopravního prostředku a výrobci udávají rozsah napětí, pro které je nabíječka vhodná. Některé nabíječky dokáží nabít všechna tři nejčastější napětí motorových strojů a vozidel.

  • Autonabíječka 6/12 V – Díky možnosti výběru obou hodnot napětí je lze použít pro nabíjení motocyklových baterií i běžných autobaterií vozidel.
  • Nabíječka autobaterií 12 V – Nejběžnější hodnota napětí, vhodná pro osobní automobily.
  • Autonabíječka 24 V – Používá se k nabíjení baterií do dodávek a nákladních vozidel.

Nabíjecí proud a kapacita baterie

Pro bezpečné nabíjení baterie se musí zvolit správný nabíjecí proud v závislosti na kapacitě baterie. Maximální nabíjecí proud by měl mít hodnotu desetiny až patnáctiny kapacity (pro baterii o kapacitě 50 Ah je vhodný nabíjecí proud 5 A). Lepší fungování a delší životnost baterie zajistíte pomalejším nabíjením nižším elektrických proudem. Lépe vybavené nabíječky umožňují volbu nabíjecího režimu, pomalejší nebo rychlý. V případě nabíjení baterie pro motocykl nezapomeňte ověřit hodnotu minimálního nabíjecího proudu, jelikož příliš vysoký proud by ji mohl nevratně znehodnotit.

Rozměry a hmotnost

Především pro motocykly a malé osobní automobily je vhodnější nabíječka menších rozměrů. Kompaktní modely mají rozměry okolo 20x7x5 cm a váží do jednoho kilogramu. Robustnější startovací boxy dosahují rozměrů 30x40x40 cm, některé i 60×60 cm a jejich hmotnost i 20 kg a více.

Funkce autonabíječky

Kvalitní nabíječka na autobaterie nabízí praktické funkce, které prodlužují její životnost a zvyšují její využitelnost.

  • Automatické vypnutí – Po plném nabití akumulátoru se nabíječka vypne.
  • Ochrana proti přepólování, zkratu nebo jiskření – Funkce chránící baterii a zvyšující bezpečnost při nabíjení. Zamezí požáru nebo poškození baterie či nabíječky.
  • Omlazení / záchrana baterie – Při úplném vybití nabíječka zakročí silnými pulsy – obnoví provoz baterie a opět umožní její nabíjení.
  • Mikroprocesor – Autonabíječka s mikroprocesorem si sama řídí průběh nabíjení díky čipu.
  • Pulzní nabíjení – U dlouhodobě odstaveného vozidla tento režim dorovnává kapacitu při přirozeném vybíjení. Tento režim baterii udržuje v lepší kondici a prodlužuje její životnost.
  • Automatické a manuální nabíjení – Možnost nastavení různých režimů.
  • Uložení předchozího režimu – Díky paměti nabíječky můžete ihned zvolit předchozí dobíjecí režim.
  • Pomocný start – S některými nabíječkami snadno nastartujete i přes vybitou baterii.
  • Míchání elektrolytu – Zabraňuje usazování a nerovnoměrnému rozložení elektrolytu v akumulátoru.
  • Aktivace baterie – Dlouho uskladněnou baterii uvede nabíječka snadno do provozu.
  • Displej – Jsou na něm zobrazené nejdůležitější diagnostické informace. Můžete na něm vidět i stav nabití baterie.
  • Svítilna – Zjednodušuje manipulaci s nabíječkou za horších světelných podmínek.
  • USB port – Umožňuje nabíjení dalších drobných zařízení.
  • Letní či zimní režim – Nabíječka zajistí optimální rychlost a efektivitu nabíjení za každé teploty.
  • Kvalitní rukojeť – Musí být izolována pro případ přenášení nabíječky v dešti či vlhku.
  • Zvýšená odolnost – Nabíječky na autobaterie s vyšším krytím proti prachu a vodě můžete bezpečně používat i ve venkovním prostředí.

Otázky při výběru autonabíječky

Jaká je vhodná nabíječka gelových baterií?

Za vhodnou nabíječku gelových baterií se obecně považuje automatická autonabíječka, která je řízená mikroprocesorem. Stěžejní je údaj o nabíjecím proudu, který nesmí být ani příliš nízký, ani vysoký. Některé gelové baterie je možné dobít i klasickou nabíječkou, vždy je však důležité se řídit pokyny v manuálu k baterii i k nabíječce.

Jakou nabíječku autobaterií pro širší využití?

Pro více účelů slouží například autonabíječka se startem, která kromě nabíjení pomáhá se startováním auta v případě slabší baterie nebo jiného důvodu. Může sloužit také jako zdroj energie. Pro moderní vozidla je doporučena nabíječka s ochranou přepětí. Dále multifukční nabíječka, se kterou mechanici ověřují stav baterie. Pro majitele automobilu i motocyklu je vhodná autonabíječka na 12 V i 6 V (napětí se přepíná). Stejně tak praktická je i autonabíječka na 12 V a 24 V.

Jaké jsou nejlepší značky autonabíječek?

Mezi nejlepší značky a výrobce nabíječek autobaterií patří Bosch, CTEK nebo GÜDE. Všechny tyto značky nabízí autonabíječky mnoha typů, vhodných pro různé typy autobaterií. Dalšími oblíbenými značkami jsou Road Star, Hecht, Compass, TecMate nebo Telwin. Některé z těchto značek, nebo další, lze koupit i v obchodech typu Kaufland a Tesco, populární je rovněž autonabíječka Lidl, kterou prodává pod svou značkou UltimateSpeed.

Jak nabít autobaterii?

Nabíjení bezúdržbové autobaterie lze provést bez vypojení, výrobci to však nedoporučují. Autobaterii můžete nabíjet v garáži či doma, důležité je však důkladné větrání místnosti kvůli výbušnosti. Klasické nabíječky je nutno hlídat, aby nedošlo k přebití, automatické zvládnou celý proces nabíjení samy. Nutné je dodržovat předepsané pokyny výrobce baterie i nabíječky, detailní postup je popsaný v tomto článku.

Nabíjení autobaterie

Správné a pravidelné dobíjení je důležité také proto, aby nedošlo k sulfataci autobaterie (tvorba síranu olovnatého na mřížkách elektrod u olovnatých baterií). Ještě předtím, než budete baterii dobíjet, je dobré zjistit, jaký má baterie stav nabití. Informaci zjistíte dvěma způsoby.

  • Měření napětí baterie – Mělo by se provádět alespoň několik hodin po ukončení jízdy nebo po nabíjení a měří se pomocí voltmetru. Při napětí vyšším než 12,6 V je akumulátor nabitý, při hodnotách 12,4 – 12,6 V není nabití úplné, nicméně zcela stačí k nastartování automobilu. Při napětí nižším než 12,4 V je vhodné okamžité dobití.
  • Měření hustoty elektrolytu – Taktéž by se s měřením mělo několik hodin po jízdě nebo po nabíjení počkat a měření se provádí pomocí hustoměru. Hodnota 1,26 – 1,28 g/cm3 značí úplné nabití, 1,24-1,25 g/cm3 značí neúplné, však dostačující nabití. Hustota elektrolytu pod 1,24 g/cm3 znamená nedostatečné nabití.
  • Kontrola hladiny elektrolytu – Když se hladina elektrolytu nenachází mezi ryskami doporučeného objemu, je třeba baterii dolít demineralizovanou nebo destilovanou vodu, aby byly elektrody zalité. U příliš vysoké hladiny hrozí naopak vylití. Hladina elektrolytu a jeho měření se samozřejmě neprovádí u bezúdržbových baterií.

Jak nabíjet autobaterii v autě

Nabíjení autobaterie v autě je moderními autonabíječkami možné i bez vypojení, výrobci automobilů to však z bezpečnostních důvodů často nedoporučují. S nabíječkami, které nemají automatické bezpečné vypnutí při určité úrovni nabití může dojít k závažnému poškození elektronických systémů automobilu.

Nabíječky s omezením nabíjecího napětí na 14,8 V je možné používat i s připojenou baterií ve vozidle. Nabíječky s vyšším omezením nabíjecího napětí jak 14,8 V by se nikdy neměly používat s připojenou baterií ve vozidle.

Postup nabíjení autobaterie v autě:

  • Připojte červenou svorku nabíječky na kladný pól baterie a černou svorku na kostru (obnažená kovová část karoserie). Díky tomu čidlo baterie detekuje nabíjecí proud a dokáže najít případné chyby.
  • V případě údržbových baterií je nutné otevřít její víka.
  • Připojte nabíječku do běžné zásuvky 230 V.
  • Automatické nabíjení je zahájeno. Elektrolyt nesmí při nabíjení převýšit teplotu 55 °C, jinak je nutné přerušení nabíjení. Nezapomeňte na důkladné odvětrávání.
  • Automatické nabíječky se po dovršení 100 % přepnou do režimu udržování stavu nabití.
  • Když je nabíjení dokončeno, nabíječka se sama vypne, nabíjecí proud spadne na hodnotu 0 nebo již dále neklesá.
  • Nabíječku odpojte od elektrické sítě, uvolněte svorky v opačném pořadí a baterii případně znovu upevněte do automobilu.
  • Připojenou baterii do automobilu nikdy nenabíjejte autonabíječkou s funkcí pulzního nabíjení.

Nabíjení neodpojené autobaterie

Nabíjení neodpojené baterie je možné, avšak nebezpečné například pro senzory v automobilu citlivé na správné napětí. Moderní nabíječky jsou proto vybaveny řadou ochranných prvků. Dalším nebezpečným faktorem je produkce vodíku, výbušnost a také riziko požáru kvůli elektrickému proudu. Proto je bezpečnější nabíjet baterii mimo vozidlo.

Na druhou stranu kvůli množství elektroniky potřebují dnešní automobily neustálé napájení a odpojení baterie pro ně může znamenat ztrátu dat. Pro takové případy poslouží přístroj, který dodává základní napětí pro udržení řídících jednotek, který se zapojí do zapalovače nebo do zásuvky určené na diagnostiku.

Nabíjení autobaterie mimo vozidlo

Pokud je to možné, jedná se vždy o lepší řešení, nehrozí při něm zničení elektrických systémů moderních automobilů. Vyjmutou autobaterii lze dobíjet i starší manuální autonabíječkou, důležité je však dbát na nabíjecí proud, který by měl být desetinový ve vztahu ke kapacitě baterie a nabíjení včas ukončit, aby nedošlo k přebití a případnému zničení. Automatické nabíječky autobaterií proces nabíjení včas ukončí.

  • Demontovanou baterii umístěte na dobře větrané místo na nehořlavou podložku.
  • Pokud se jedná o údržbovou baterii, otevřete všechny její horní zátky.
  • Jako první se připojí kladný pól nabíječky na kladný pól baterie (značí se +, červená barva).
  • Jako druhý se připojí záporný pól nabíječky na záporný pól baterie (značí se -, černá barva).
  • Až jako poslední se zapojí autonabíječka do elektrické sítě 230 V.
  • Doba a průběh nabíjení je závislý na typu autonabíječky, vždy se řiďte manuálem výrobce.
  • Po nabití autobaterie vypněte nabíječku autobaterií a vytáhněte ji z elektrické sítě.
  • Jako první od baterie odpojte záporný pól (-) a následně kladný pól (+).
  • V případě údržbové baterie vraťte zátky na původní místa a baterii namontujte do vozidla.

Nabíjení autobaterie doma

Pokud bydlíte v bytě a nemáte garáž, nabíjení baterie můžete po demontáži z automobilu provést i doma. Důležité je však řádné větrání prostoru a dodržování bezpečnostních opatření. K baterii nepouštějte děti.

Jak dlouho nabíjet autobaterii

Doba nabíjení autobaterie závisí nejen na typu nabíječky, ale i na kapacitě baterie, nabíjecím proudu a samozřejmě na aktuální úrovni nabití. Nabíjecí čas se pohybuje zhruba od 4 hodin až po dobu desítek hodin. Hrubý výpočet doby nabíjení lze provést vydělením kapacity akumulátoru nabíjecím proudem (kapacita je 80 Ah a nabíjecí proud 4 A, 80/4=20 hodin nabíjení).

Klasické nabíječky je nutné sledovat a po plném nabití ji ihned odpojit, aby nedošlo k přebití baterie. Automatická nabíječka hlídá stav nabití sama a k přebití nedochází.

Přebití autobaterie

Přebití výrazně zkracuje životnost baterie, proto je třeba nabíjení hlídat, pokud se nejedná o automatickou nabíječku. K přebití baterie do auta může dojít dvěma způsoby.

  • Přebíjení příliš vysokým napětím – Následkem je rychlejší opotřebení baterie a vysoká spotřeba vody. Dojít může dokonce k explozi baterie kvůli vlivu kyslíku s vodíkem, které se při nabíjení vysokou hodnotou napětí uvolňují.
  • Přebíjení nabité baterie – Dochází ke korozi mřížkových desek v baterii, což vede k výpadkům baterie a opotřebovávání. Nutností je správně nastavený regulátor napětí.

Oživení autobaterie

Hlavně v zimě často nastávají s bateriemi problémy, kdy se kapacita baterie sníží až o 30 %. S problémy se však můžete setkat i v létě. Pro oživení novějších typů baterií je třeba inteligentní nabíječka, pracující pomocí impulzů. Pokud nemáte po ruce nabíječku, startovací powerbanku nebo startovací kabely, starou baterii lze oživit také řádným očištěním.

Na dně se totiž usazují chemické prvky, například oxid, což způsobuje tvorbu sraženin a elektrický náboj nemůže proudit. Při čištění baterie buďte ve všech krocích opatrní, akumulátoru se tímto postupem skutečně výrazně zlepší stav, není to však stálé řešení problému.

Postup oživení autobaterie čištěním

  • Nejprve demontujte baterii z vozidla a zkontrolujte konektory drátů, zda nejsou zoxidované, což může být také důvodem problémů.
  • Elektrolyt přelijte do čistého kbelíku.
  • Olověné desky očistěte od usazenin.
  • Směs 1,5 litru vody a 250 g krystalické sody nalijte do baterie pomocí trychtýře. Od baterie odstupte kvůli chemické reakci, přičemž se rozpustí usazeniny v baterii. Nechte působit 3-5 hodin, dokud chemická reakce neskončí.
  • Poté vylijte tekutinu s usazeninami, propláchněte čistou vodou a nalijte vypuštěný elektrolyt zpět a popřípadě dolijte destilovanou vodou.

Výdrž autobaterie

Na životnost autobaterie má vliv spousta faktorů. Od četnosti používání automobilu, přes kvalitu údržby až po samotné nabíjení. Obecně platí, že autobaterie vydrží 4 až 7 let. Správné nabíjení a zamezení přebíjení baterii velmi prospívá.

Bezpečnost

Kromě ochrany proti zkratu, jiskření a přepólování nesmí při nabíjení unikat vodík, který tvoří se vzduchem výbušnou směs. V tom případě je nutné zajistit dostatečné větrání prostoru, pokud nabíjíte v garáži nebo doma. U klasických údržbových baterií se nesmí nechat zavřené víko, přičemž by mohlo dojít k explozi baterie. Postup nabíjení autobaterie vždy dodržujte dle pokynů výrobce nabíječky i akumulátoru.