Vybíráme nejlepší letní pneumatiky

TOP 3 letní pneu

Barum Brillantis 2

Dunlop SP Sport BluResponse

Goodyear EfficientGrip Performance

Oblíbené letní pneumatiky pro malé vozy, které zaujmou nejen nízkou pořizovací cenou, ale také speciálním asymetrickým dezénem.Letní pneu pro vozy nižší střední třídy s unikátním aerodynamickým tvarem a perfektními indexy spotřeby paliva a přilnavosti na mokru.Letní gumy amerického výrobce s technologií EfficientGrip Performance a FuelSaving, ideální pro střední třídu vozidel.
+ Poměr cena/kvalita+ Výborná přilnavost za mokra třídy A, nízká hlučnost+ Úsporný provoz, nízká hlučnost a skvělá přilnavost za mokra
- Subjektivně vyšší hlučnost, horší chování na mokru- V důsledku měkčí směsi rychlejší opotřebení- Vyšší cena

Orientační Cena
876 Kč

Orientační Cena
1 354 Kč

Orientační Cena
1 694 Kč

Pneumatiky obecně patří mezi základní součást každého automobilu. Výrobci nabízí nepřeberné množství pneumatik, které se dělí na dva základní typy, a to zimní pneumatiky a letní. Letní pneumatiky mají na rozdíl od těch zimních jiné vlastnosti, zejména pak v rámci přilnavosti k silnici. Mezi sebou se pak všechny pneumatiky liší nejenom výrobcem, rozměry, rychlostním či hmotnostním indexem, ale také třídami hlučnosti, úsporností paliva nebo přilnavosti za mokra. Letní pneu se přitom na vozidlo obouvají obecně tehdy, když dlouhodobá teplota stoupne nad 7°C. V našem výběru jsme dali dohromady nejlepší letní pneumatiky pro rok 2024, přičemž jsme brali ohled na recenze, testy a hodnocení uživatelů.

Nejlepší letní pneumatiky (Test 2024)

VzhledModelOznačeníPrůměr ráfku v palcíchHlučnostPřilnavost za mokraÚspora palivaUrčeno pro vozidlaDostupnost
Barum Brillantis 2 recenze a testBarum Brillantis 2165/70 R14 81T1470 dBCEMalé osobní vozy
Continental PremiumContact 5 recenze a testContinental PremiumContact 5175/65 R14 82T1470 dBACMalé osobní vozy
Dunlop SP Sport BluResponse recenze a testDunlop SP Sport BluResponse195/65 R15 91H1568 dBABMenší střední vozy
Michelin Energy Saver+ recenze a testMichelin Energy Saver+195/65 R15 91H1570 dBACMenší střední vozy
Tomket Sport recenze a testTomket Sport205/55 R16 91V1669 dBBCVozy střední třídy
Nokian WetProof recenze a testNokian WetProof205/55 R16 91V1668 dBACVozy střední třídy
Goodyear EfficientGrip Performance recenze a testGoodyear EfficientGrip Performance205/55 R16 91V1668 dBABVozy střední třídy
Matador MP47 Hectorra 3 recenze a testMatador MP47 Hectorra 3225/45 R17 91Y1771 dBCEVozy vyšší střední třídy
Sava Intensa UHP 2 recenze a testSava Intensa UHP 2225/45 R17 91Y1770 dBBCVozy vyšší střední třídy
Pirelli PZero Nero GT recenze a testPirelli PZero Nero GT225/40 R18 92Y1872 dBBEVozy vyšší střední třídy
Dunlop SP QuattroMaxx recenze a testDunlop SP QuattroMaxx255/55 R19 111W1969 dbCAVozy vyšší třídy
Continental SportContact 5 recenze a testContinental SportContact 5255/45 R19 104Y1973 dBBEVozy vyšší třídy

Zobrazit celou nabídku

Recenze letních pneumatik

Barum Brillantis 2

Barum Brillantis 2 recenze a test

Barum Brillantis 2 patří mezi nejoblíbenější a nejznámější pneumatiky na našem trhu. Může za to nejenom jejich původ, ale také vynikající vlastnosti, které jsou oproti modelu Brillantis 1 ještě lepší. Pneumatika je lépe vyvážená a navíc disponuje asymetrickým dezénem, který je vyladěný pro maximální jistotu na silnici. Konkrétně model 165/70 R14 81T spadá do kategorie pro menší osobní vozidla, pro které se pneumatika tohoto typu hodí naprosto skvěle, a to i díky nízké pořizovací ceně.

+ Poměr cena/kvalita
Subjektivně vyšší hlučnost, horší chování na mokru

Continental PremiumContact 5

Continental PremiumContact 5 recenze a test

Letní pneu 175/65 R14 Continental PremiumContact 5 se vyznačuje nejenom nízkou pořizovací cenou, ale také všeobecnou oblíbeností. Na trhu je tato pneumatika již mnoho let, a přesto se stále v hojném počtu prodává. Mohou za to například skvělé brzdné vlastnosti na mokré vozovce, ale také nadstandardní prvky, jako je 3D hrana nebo speciální vzorek odvádějící vodu pryč z prostoru pod pneumatikou. Konkrétní rozměr 175/65 R14 82T je pak ideální volbou pro motoristy s vozidly nižších tříd.

+ Všeobecná oblíbenost po mnoho let
Měkčí směs pneumatiky

Dunlop SP Sport BluResponse

Dunlop SP Sport BluResponse recenze a test

Letní pneu 195/65 R15 Dunlop SP Sport BluResponse patří mezi jedny z nejprodávanějších pneumatik na našem trhu. Kromě příznivé pořizovací ceny této pneumatiky zaujme i výborná přilnavost za mokra třídy A, stejně jako příznivý index úspory paliva třídy B. Uživatelé si pochvalují mimo zmíněné přilnavosti také příznivou hlučnost, která neruší ani při rychlejší jízdě, což platí i pro rozměr 195/65 R15 91H. Skrytou zbraní této pneumatiky je však její aerodynamický tvar a také nízkoteplotní směs, díky čemuž je zmenšen valivý odpor a tedy snížena spotřeba paliva vozidla.

+ Výborná přilnavost za mokra třídy A, nízká hlučnost
V důsledku měkčí směsi rychlejší opotřebení

Michelin Energy Saver+

Michelin Energy Saver+ recenze a test

Jak již název napovídá, letní gumy Michelin Energy Saver+ jsou maximálně úsporné, o čemž svědčí i index spotřeby paliva A. Výrobce slibuje až o 20% větší kilometrový nájezd než pneumatiky srovnatelných rozměrů konkurenčních výrobců. Může za to vylepšený profil pneumatiky, ale také nadstandardní vrstva polymerů s názvem Inner Layer. Za zmínku stojí i vzorec Eco’n’Grip, jehož úkolem je omezit hromadění tepla v samotné pneumatice. Tyto všechny technologie dokážou v závěru ušetřit až 60 litrů paliva za dobu životnosti pneumatik a v tomto konkrétním rozměru 195/65 R15 91H jsou pneu vhodné pro menší vozidla střední třídy.

+ Skvělá optimalizace pro úsporu paliva i pneu
Vyšší pořizovací cena

Tomket Sport

Tomket Sport recenze a test

Letní pneu 205/55 R16 Tomket Sport patří mezi základní modely, avšak i přesto jsou silnou konkurencí pro modely známých značek pneumatik. Výrobce cílí především na příznivý poměr ceny a kvality, což se v tomto případě vyvedlo. Index přilnavosti na mokru je B a index spotřeby paliva má hodnotu C, tedy v obou případech velmi příznivé hodnoty. Uživatelům se na těchto letních pneumatikách nelíbí zejména původ pneumatik, který vychází z Číny – názor nechť si každý udělá sám. Model 205/55 R16 91V je však ideální volbou pro vozy střední třídy.

+ Nízká pořizovací cena
Úspornost paliva C

Nokian WetProof

Nokian WetProof recenze a test

Mimořádně velkou přilnavostí na mokru se mohou chlubit kvalitní letní pneumatiky Nokian WetProof. Již název napovídá, že tyto pneumatiky byly stvořeny pro maximální jistotu při jízdě na mokré vozovce, a to díky technologii Responsive Lock s efektivním odtékáním přebytečné vody. I proto nepřekvapí index přilnavosti za mokra A, zatímco index úspory paliva má hodnotu C. Špatně na tom není ani hlučnost pneumatiky, která je udávána 68 dB. Díky rozměru 205/55 R16 91V je pak pneumatika ideální volbou zejména po vozy střední třídy.

+ Vynikající přilnavost na mokru
Zdánlivě nic

Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear EfficientGrip Performance recenze a test

Mezi osvědčené letní pneu patří i Goodyear EfficientGrip Performance. Tento americký výrobce v případě modelu EfficientGrip Performance sází na vylepšenou přilnavost, a to skrze technologii WearControl, což znamená rovnováhu mezi nízkým valivým odporem a vysokou přilnavostí na mokru. Index přilnavosti za mokra je třídy A a technologie FuelSaving pak odpovídá dobrému indexu úspory paliva B. Hlučnost pneumatik je 68 dB, tedy příznivá hodnota, kterou potvrzují i uživatelé. S rozměrem 205/55 R16 91V pak budou velmi spokojení majitelé vozů střední třídy.

+ Úsporný provoz, nízká hlučnost a skvělá přilnavost za mokra
Vyšší cena

Matador MP47 Hectorra 3

Matador MP47 Hectorra 3 recenze a test

Levné letní pneumatiky Matador MP47 Hectorra 3 jsou určené zejména pro vozidla vyšší střední třídy, o čemž svědčí i rozměr 225/45 R17 91Y. Oproti jiným modelům pneumatik jsou Matador MP47 Hectorra 3 odlišné zejména v indexu úspory paliva, který je v tomto případě E, přilnavostí na mokru s indexem C, a i udávaná hlučnost není nijak oslnivá, dosahuje až 71 dB. I přesto však výrobce tvrdí, že při výrobě pneu využil nejnovějších poznatků. Uživatelské recenze jsou však veskrze velmi pozitivní, a i proto jsme se rozhodli tyto letní pneu zařadit do našeho výběru. Na svou velikost mají nízkou pořizovací cenu a uživatelé, pokud zmiňují nějaká negativa, tak je to pouze zvýšená hlučnost.

+ Nízká pořizovací cena
Tabulkově slabší hodnoty, vyšší hlučnost

Sava Intensa UHP 2

Sava Intensa UHP 2 recenze a test

Sava Intensa UHP 2 patří do kategorie pneumatik pro vozy vyšší střední třídy, čemuž odpovídá i rozměr 225/45 R17 91Y, tedy pneu pro velikost ráfků 17 palců. Index přilnavosti na mokru je B a index úspory paliva je horší, nabývá hodnoty C. Výrobce slibuje velmi dobrou brzdnou dráhu za sucha a vynikající přilnavost na mokru, čemuž odpovídá i konstrukce samotné pneumatiky. Z hlediska hlučnosti patří k horšímu průměru, neboť vnější hlučnost dosahuje hodnoty 70 dB, což lze nejvíce poznat při vyšších rychlostech.

+ Příznivá cena, dobré parametry
Vyšší hlučnost

Pirelli PZero Nero GT

Pirelli PZero Nero GT recenze a test

Letní pneumatiky Pirelli PZero Nero GT, konkrétně o rozměru 225/40 R18 92Y, jsou již poměrně velkými 18 ti palcovými pneumatikami, což se logicky podepisuje na ceně. Pneumatiky tohoto typu jsou určené pro vozy vyšších tříd, případně pro sportovní vozy. U těchto letních pneu je velmi znepokojující index spotřeby paliva, který je označený písmenem E, tedy velmi neúsporný. Jinak na tom jsou tyto letní gumy dobře, neboť dle uživatelských recenzí skvěle drží na mokru. Jsou však hlučnější, což dokládá hodnota na energetickém štítku 72 dB.

+ Vhodné i pro sportovnější vozy
Vyšší cena a menší úspornost

Dunlop SP QuattroMaxx

Dunlop SP QuattroMaxx recenze a test

Pneumatiky Dunlop SP QuattroMaxx jsou určené zejména pro sportovní vozy či SUV. S průměrem ráfku 19 palců, a celkovým rozměrem 255/55 R19 111W jde o největší pneumatiku v našem výběru, čemuž odpočívá i vyšší pořizovací cena. Dunlop SP QuattroMaxx jsou speciální zejména v úspoře paliva, neboť třída úspornosti nese písmeno A, tedy nejlepší. I z hlediska hlučnosti je na tom pneu velmi dobře, vydávají totiž pouhých 69 dB vnějšího hluku. Technologie MRT je pak označení pro několik různých poloměrů pro lepší vedení vozidla.

+ Nízká hlučnost, třída úspory paliva A
Vysoká cena

Continental SportContact 5

Continental SportContact 5 recenze a test

Letní pneu Continental SportContact 5 jsou zástupcem pneumatik pro větší a sportovnější vozidla. Cenovka je již nastavená velmi vysoko, což je však odůvodněné zmíněnou velikostí a kvalitou zpracování. Mají skvělou odezvu i při prudkém brždění, a kromě toho je guma charakteristická skvělým vedením i v prudkých zatáčkách. Označení 255/45 R19 104Y pak říká, že jde o gumu s rychlostním limitem 300 km/h, tedy rychlost vskutku sportovních vozidel. Tyto vlastnosti jsou možná i důvodem pro větší hlučnost pneu, která činí 73 dB.

+ Skvělé držení v zatáčkách
Vysoká cena a vysoká hlučnost

Jak vybrat letní pneu

Pneumatiky jsou takovou pomyslnou spojkou mezi vozidlem a vozovkou. Proto na nich nelze šetřit, jde o jednu z nejdůležitějších součástí celého automobilu. Výběr pneumatik však není nikterak složitý. Prakticky je třeba dodržovat několik základních zásad – zvolit správný rozměr a typ. Zatímco základní rozdělení pneumatik je na letní a zimní, případně ještě méně časté celoroční pneu, u rozměrů je to složitější, ale stejně nic, co by vás mělo odradit od pečlivého výběru nových gum.

Pakliže budete vědět, zdali vybíráte letní nebo zimní pneumatiky, bude vás zajímat hned to druhé nejpodstatnější, a to je rozměr pneumatik. To, jaký rozměr pneumatik vaše vozidlo potřebuje, se dozvíte z velkého technického průkazu, kde kromě předepsaného rozměru je napsán i hmotnostní a rychlostní index.

Označení pneumatik

Název každé pneumatiky je složen z několik částí. Základní je uvedení výrobce, následuje typové označení modelu a na konci je směska různých písmen a číslic. Jejich rozluštění není nic složitého, ba naopak, pochopení označení vám značně ulehčí jejich výběr.

Příkladem označení pneumatiky může být 245/55 R19 98 T tl XL. Rozměr pneumatiky je charakterizován číselným označením 245/55 R19, přičemž číslo 245 znamená šířku pneumatik v milimetrech, číslo za lomítkem označuje výšku pneumatiky v procentech vzhledem k šířce. Písmeno R je označení pro radiální pneumatiky, a číslo 19 pak značí průměr ráfku v palcích, tedy 2,54 násobek centimetrů.

Číslo 98 je index nosnosti, písmeno T je rychlostní index. Poslední dvě skupiny písmen nebývají u všech pneumatik, ale jen u těch, které danými parametry disponují. V tomto konkrétním příkladě znamená zkratka tl anglické TubeLess, tedy bezdušová pneumatika, XL je pak zkratka pro Extra Load, tedy zvýšenou nosnost pneumatiky. Nyní se na základní označení pneumatiky podíváme detailněji.

Průměr

Zcela základní rozměr pneumatiky, který je vyjadřován v palcích. Prakticky jde o rozměr samotného disku, na který se pneumatika nasazuje. Zpravidla platí, že vozy nižší třídy jsou osazené disky a pneumatikami menších průměrů. Na trhu lze najít zejména pneumatiky s průměry 15 až 18 palců.

Šířka

Jde o jeden ze základních rozměrů pneumatik, přičemž platí, že širší pneumatika zvyšuje přilnavost k vozovce, ale negativně se projevuje na odolnosti proti vzniku takzvaného Aquaplaningu.

Výška/profil

Jak již bylo zmíněno, výška je uváděna v procentech vzhledem k šířce. Pro výše uvedený příklad proto platí, že výška pneumatiky je 55 % šířky, tedy výška pneumatiky je necelých 135 mm. Obecně platí, že vyšší pneumatiky jsou komfortnější.

Konstrukce pneumatiky

Pneumatiky mohou být označeny písmeny R – radiální, D – diagonální, méně často pak i B – Bias belted. V drtivé většině případů mají gumy radiální konstrukci, proto se není třeba zabývat ostatními konstrukcemi, které mají z hlediska uživatele jen nepatrný vliv na vlastnosti pneumatiky.

Rychlostní index

Neméně důležitým parametrem je i rychlostní index, který je taktéž obsažen ve velkém technickém průkazu. Jde o písemné označení, které říká, jakou rychlost pneumatiky vydrží, než začne docházet k porušení konstrukce. Označení začíná na písmenu G, která značí rychlost 90 km/h, a posledními písmeny je Y – 300 km/h a ZR – nad 240 km/h, což jsou však pneumatiky již pro sportovní vozidla.

Index nosnosti

Tento údaj je opět důležitý, neboť říká, jak moc je možné pneumatiky zatížit, než dojde k porušení konstrukce. Tento údaj se značí čísly, přičemž index 65 značí nosnost 290 kg na jednu pneumatiku a maximální index je pak 99, tedy nosnost 775 kg na jednu pneu.

Energetický štítek

Podle nové směrnice Evropské Unie musí být nově vyráběné pneumatiky označeny takzvanými energetickými štítky. Ty mohou rychle zákazníkovi říct, jak si daná pneumatika vede v porovnání s ostatními. Existují tři údaje, které jsou ve štítku zahrnuty – úspora paliva, přilnavost na mokru a hlučnost. Zatímco první dva ukazatele mají písemné označení, a to A – nejlepší, a G – nejhorší, hlučnost je uvedena v decibelech a je vyjádřena ještě vyplněním vlnovek, kdy méně vyplnění značí méně hlučnou pneumatiku. Všechny tyto tři parametry jsou jen orientační, neboť samotné vlastnosti se liší od vozidla k vozidlu.

Typ dezénu

Ovlivnit výběr může i typ dezénu. Zatímco minimální hloubka musí být u letních pneumatik 1,6 mm, o jeho tvaru již nikde není řeč. V základě jsou na výběr symetrické, asymetrické a směrové typy dezénu. Zatímco u symetrických dezénů nezáleží, jakým směrem nebo na jaké kolo pneumatiku umístíte, u asymetrických a směrových dezénů to vliv má. Tyto dva typy dezénů však mají jednotlivé drážky zpravidla lépe optimalizované pro maximální efekt při odvodu vody. Dezén má totiž v první řadě odvádět vodu zpod pneumatiky, a proto je jeho tvarování velmi důležité. Na druhou stranu šířka jednotlivých drážek nemůže být příliš velká, neboť se tím snižuje styčná plocha pneumatiky s vozovkou.

Stáří pneumatik

Při výběru byste měli myslet i na stáří pneumatik, které byste měli zjistit přímo u prodejce. Obecně platí, že čím novější pneumatiky kupujete, tím lépe. Nezapomínejte však i na to, že skladování má na životnost a stav pneumatik možná ještě větší vliv než jejich stáří.

Testování pneumatik

Vybíráte-li mezi několika modely, a cena nehraje až tak velkou roli, definitivně vás mohou přesvědčit testy jednotlivých pneumatik, které by měly být zcela nezávislé. Pneumatiky jsou testovány na všechny aspekty, které mohou zákazníka zajímat, a proto vybírat podle testů není nikterak špatný nápad. Při samotném výběru hlavně nikdy nezapomínejte na parametry pneumatiky a údaje v technickém průkazu vozidla, které jsou stěžejní.

Otázky při výběru letní pneumatiky

Jaké jsou nejlepší značky letních pneumatik?

Výrobců a značek letních pneu je téměř nespočet, vždy se však vyplatí pořídit pneumatiky známých předních výrobců, kde je největší jistota, že pneumatiky budou konstrukčně v pořádku a budou fungovat tak jak mají. Nejoblíbenější jsou dlouhodobě značky Barum, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, nebo Tomket.

Jaké jsou testy letních pneu?

Pakliže již víte správný rozměr pneumatik a stále se nemůžete rozhodnout, kterým pneumatikám dát přednost, významně mohou pomoci testy novinářských redakcí, motoristických organizací a klubů. Mezi renomované patří určitě německá organizace motoristů ADAC, automobilový klub ACE, redakce AutoBild a řada dalších.

Kdy přezout na letní pneu?

Letní pneu je ideální přezout ze zimních v době, kdy se průměrná teplota vzduchu pohybuje nad 7°C. Nad touto teplotou začínají mít letní pneumatiky ideální jízdní vlastnosti a zimní je naopak začínají ztrácet. Také nezapomeňte, že minimální vzorek letní pneu je 1,6 milimetrů.

Jaké vybrat pneumatiky podle auta?

Nejbezpečnější je se vždy řídit velkým technickým průkazem, ve kterém jsou popsané všechny rozměry pneumatik, které se na vůz mohou obout. Na městská a kompaktní vozidla se zpravidla obouvají menší a levnější pneumatiky, zatímco na automobily střední a vyšší třídy, nebo SUV, se obouvají pneumatiky větší a logicky i dražší.

Kde koupit letní gumy?

Nejnižší ceny dosáhnete pravděpodobně vždy nákupem přes internet z eshopu, kterých je velmi mnoho. Musíte však počítat dodatečně s cenou za přezutí v autoservisu, která by mohla výslednou cenu zvýšit i nad tu, kterou byste zaplatili v autoservisu za přezutí i nákup přímo od nich. Při výměně pneumatik v servisu také odpadá starost, kam se starými pneumatiky.