Vybíráme nejlepší silniční kolo

Silniční kola jsou předurčena zejména pro rychlou jízdu na silnicích a zpevněných cestách. Na trhu jsou v nabídce kola výhradně na hladký asfalt, na hrbolaté silnice i na polní cesty. Stejně tak můžete vybírat ze závodních, sportovních nebo rekreačních modelů (fitness kola). Silniční kola se vyznačují zejména pevnou vidlicí, úzkými plášti bez vzorku a specificky tvarovanými řídítky, která se označují jako berany. Jsou zaměřena zejména na nízkou váhu, rychlou jízdu a snadné ovládání.

V tomto průzkumu vám přinášíme podrobný přehled nejlepších silničních kol na trhu, vybraných na základě kombinace klíčových faktorů. Při hodnocení jsme vycházeli nejen z vlastních zkušeností a testování, ale také z výsledků zahraničních testů a analýzy ověřených recenzí zákazníků. Mezi hlavní hodnocené faktory patřily jízdní vlastnosti, pohodlí, kvalita zpracování, nízká hmotnost a poměr ceny a výkonu.

Nejlepší silniční kola

Zobrazit celou nabídku

Recenze a zkušenosti

Kellys ARC 50

Kellys ARC 50 recenze a test

Silniční kolo Kellys ARC 50 je vybavené pevným, odolným, přesto lehkým hliníkovým rámem. Je vhodné na rovné silnice nebo silnice s mírnými nerovnostmi. Má kvalitní kotoučové brzdy a přehazovačku s 22 rychlostmi. Na trhu je k dostání ve 3 různých velikostech rámů pro různě vysoké osoby. Kolo váží ve velikost M 9,55 kilogramů. Je pohodlné, snadno se ovládá a hodí se pro pokročilé i začátečníky.

+ Kotoučové brzdy, nízká váha, tři velikosti rámu
Vyšší cena

Author Aura XR 4

Author Aura XR 4 recenze a test

Silniční gravel kolo Author Aura XR 4 má duralový rám a na trhu je v nabídce v 6 různých velikostech rámu. Jedná se o pohodlné silniční kolo, které nabízí rychlost a snadnou ovladatelnost, přesto je vhodné i na nezpevněné cesty a do mírného terénu. Má kvalitní geometrii rámu a mechanické kotoučové brzdy s vysokým brzdným výkonem. Přehazovačka nabízí výběr z 20 různých rychlostí.

+ 6 velikostí rámu, jízdní vlastnosti, vhodné na silnici i do mírného terénu
Vyšší cena

Kellys Physio 30

Kellys Physio 30 recenze a test

Fitness kolo Kellys Physio 30 nabízí rychlou a svižnou jízdu. Je vybaveno úzkými plášti a ráfky o velikosti 28 palců. Na trhu je k dostání se třemi různě velkými rámy pro různě vysoké jezdce. Je skvělé na krátké jízdy i celodenní výlety. Má nízkou váhu, díky tomu se snadno ovládá i přenáší. Kolo je vybavené čelisťovými brzdami značky Shimano. Další komponenty jsou také od kvalitního výrobce Shimano a přehazovačka nabízí výběr z 27 různých rychlostí pro pohodlnou jízdu. Silnička váží stále dobrých 10,95 kilogramů.

+ Nižší cena, 27 rychlostí, 3 velikosti rámu
Ráfkové brzdy

GT Grade Carbon Expert

GT Grade Carbon Expert recenze a test

Závodní kolo GT Grade Carbon Expert se hodí na amatérské i profesionální závody. Má tenké pláště, lehký karbonový rám a hydraulické kotoučové brzdy pro maximální bezpečnost při jízdě. Kolo je vybavené velmi kvalitními komponenty značky Shimano. Přední vidlice je vybavená technologií flip chip, která umožňuje přizpůsobit pomocí změny polohy přední osy geometrii kola. Výsledkem je snadnější a efektivnější jízda v závislosti na terénu. Hodí se pro dlouhé cesty po rovných silnicích nebo pro závodní jízdu. Má přehazovačku s 22 rychlostmi.

+ Karbonový rám, kvalitní zpracování, vhodné pro závodní ježdění
Vysoká cena

Leader Fox Runner

Leader Fox Runner recenze a test

Silniční elektrokolo Leader Fox Runner má v rámu zabudovanou baterii o kapacitě 7Ah a motor o výkonu 250 km. Dojezd kola je až 60 kilometrů, váha 16,8 kg a nosnost jezdce 120 kilogramů. Kolo má kvalitní komponenty značky Shimano a přehazovačku, která umožňuje výběr z 10 různých rychlostí. Rám je hliníkový, odlehčený. Funkce elektrokola jsou zobrazené na přehledném displeji, který umožňuje výběr ze tří režimů dopomoci a funkce WALK pro jízdu rychlostí chůze.

+ Dojezd až 60 km, vysoká nosnost 120 kg
Vyšší váha vlivem zabudované baterie a motoru, vyšší cena

Kellys ARC 10

Kellys ARC 10 recenze a test

Hliníkové silniční kolo Kellys ARC 10 má výhodnou cenu při zachování kvalitních komponentů a je ideální pro začátečníky. Je vhodné pro jízdu po rovném asfaltu a dokáže částečně absorbovat nerovnosti silnice. Nehodí se ale pro jízdu v terénu. Součástí tohoto kola jsou kvalitní komponenty Shimano a pevný a odolný hliníkový rám, který je na trhu k dostání ve třech různých velikostech pro různě vysoké cyklisty. Řazení je pákové a umožňuje výběr z 16 různých rychlostí pro ideální volbu dle aktuální náročnosti jízdy. Celková váha kola ve velikosti rámu M je 9,95 kilogramů.

+ Nízká váha 9,95 kg, 3 velikosti rámu
Pouze 16 rychlostí, vhodné spíše pro začátečníky, ráfkové brzdy

Scott Gravel 24

Scott Gravel 24 recenze a test

Dětské silniční kolo Scott Gravel 24 je ideální pro juniory. Má průměr kol 24“ a je vhodné pro děti od výšky 130 centimetrů. Je vybavené kvalitními komponenty Shimano a mechanickými kotoučovými brzdami značky Tektro. Má hliníkový rám a řazení, které umožňuje výběr z 18 různých rychlostí. Celková hmotnost tohoto kola je 9,5 kilogramů. Jelikož se řadí do kategorie gravel bikes, není problém s ním vyrazit i na nezpevněný terén.

+ Kotoučové brzdy, kvalitní komponenty Shimano, 18 rychlostí
Jedna velikost rámu

Kellys URC 90

Kellys URC 90 recenze a test

Karbonové silniční kolo Kellys URC 90 se pyšní velmi lehkým rámem, který je vyrobený z karbonu. Má kvalitní kotoučové brzdy a další komponenty značky Shimano. V nabídce je v jedné velikosti rámu. Hodí se na delší trasy a samozřejmě závody. Je kvalitní, slibuje skvělý zážitek z jízdy, vysokou rychlost a skvělou ovladatelnost. To vše díky dokonalému zpracování a velmi nízké hmotnosti 7,24 kilogramů.

+ Váha jen 7,24 kg, karbonový rám, páčkové řazení
Vyšší cena

Specialized Diverge E5

Specialized Diverge E5 recenze a test

Silnička Specialize Diverge E5 je k dostání v 7 různých velikostech rámu. Rám je vyroben z odolného a pevného hliníku, který ale zachovává nízkou hmotnost. Nízká hmotnost je podpořena také velmi lehkou, přesto skvěle funkční karbonovou vidlicí. Kolo má přehazovačku s možností výběru 2×8 rychlostí. Je opatřené mechanickými kotoučovými brzdami. Nevýhodou je, že výrobce neuvádí hmotnost kola pro jednotlivé velikosti rámu.

+ Cena/výkon, karbonová přední vidlice, 7 velikostí rámu
Pouze 16 rychlostí, výrobce neuvádí hmotnost různých rámů

Kellys Physio 50

Kellys Physio 50 recenze a test

Silniční fitness kolo Kellys Physio 50 má rovná řídítka a je vhodná pro každodenní použití, pro začátečníky i mírně pokročilé. Má výborný poměr ceny a výkonu a dokáže absorbovat i mírné nerovnosti asfaltu. Jízda na tomto kole je pohodlná a rychlá díky velkému průměru kol a úzkým plášťům. Kolo je snadno ovladatelné. Má hydraulické kotoučové brzdy a další komponenty značky Shimano. Je vyráběno ve třech velikostech a opatřeno přehazovačkou s 18 rychlostmi. Celková váha tohoto silničního kola je 10,55 kilogramů.

+ Nízká váha, snadná ovladatelnost
Rovná řídítka limitující určení kola

Merida Scultra 100

Merida Scultura 100 recenze a test

Silniční kolo Merida Scultra 100 se řadí do nižší cenové kategorie a nabízí dobrý poměr ceny a výkonu. Výrobce jej vyrábí v 7 různých velikostech rámu pro různě vysoké cyklisty. Má mechanické ráfkové brzdy a je vhodné zejména pro sportovní jízdu a kratší trasy. Rám je vyrobený z lehkého hliníku a kolo má kvalitní přehazovačku s možností výběru z 16 různých rychlostí. Toto silniční kolo váží pouze 9,5 kilogramů.

+ Nízká váha a cena, vhodné pro sportovní jízdu
Čelisťové brzdy

Co zvážit před nákupem

Proč si vybrat silniční kolo?

Silniční kolo se hodí pro ty, kteří plánují účast na amatérských závodech nebo na kole chtějí jezdit často, rychle a po rovném asfaltu, nikoliv mimo cesty. Silniční kola se vyznačují pevnou vidlicí, pláštěm kola bez vzorku a většinou mají specificky tvarovaná řídítka do tvaru beraních rohů pro snadnější úchop. Pokud hledáte kolo do terénu, univerzální kolo, kolo na popojíždění po městě nebo velmi krátké trasy, silniční kolo pro vás pravděpodobně nebude vhodnou volbou.

Jaké jsou nejlepší značky silničních kol?

K oblíbeným značkám a výrobcům silničních kol patří Author, Kellys, Scott, Ghost, Merida, Cube, Focus, CTM či Trek. Silniční kola Specialized nabízí dražší modely s velmi dobrým hodnocením, podobně třeba Cannondale.

Jaké silniční kolo pro začátečníka?

Pro začátečníky, nebo mírně pokročilé jezdce, kteří zatím nemají ambice stát se závodním jezdcem, typicky stačí hliníková silniční kola s případnou duralovou či karbonovou vidlicí a cenou do 20 000 Kč.

Silniční kolo z karbonu nebo hliníku?

Zda si pořídit hliníkové nebo karbonové silniční kolo záleží do značné míry na dvou parametrech – cena a účel. Pokud plánujete kolo využít rekreačním způsobem nebo jste začátečník, pravděpodobně si vystačíte s hliníkovým kolem, které je levnější. Pokud máte závodní ambice nebo jste pokročilí jezdec, karbonové kolo s nižší hmotností a dalšími vlastnostmi bude vhodnější volba.

Jak se liší pánské a dámské silniční kolo?

Dámská silniční kola mají jinou geometrii rámu, užší řídítka, lehčí převody a v neposlední řadě například pestřejší barvy. Oblíbenou variantou silničního kola je fitness kolo s rovnými řídítky, umožňující svižnou jízdu spolu se vzpřímenějším posedem.

Jaké je cenové rozpětí silničních kol?

Nejlevnější silniční kola bez dodatečné výbavy se pohybují kolem 10 000 Kč. Pro začátečníky jsou obvykle vhodná silniční kola do 30 000 Kč. Střední třída se poté pohybuje do 40 000 Kč a je vhodná pro každodenní rekreační ježdění. Ceny za závodní silniční kola jsou ještě mnohem vyšší. Vše záleží na použitém materiálu a kvalitě použitých komponentů.

Typy silničních kol

Silniční elektrokolo

Silniční elektrokola poskytují výhodu v kombinaci závodní silniční technologie s pokročilými technologiemi asistované podpory šlapání. Kromě přirozeně vyšší hmotnosti vlivem baterie a motoru, je pro tuto kategorii typická i vysoká cena.

Rekreační silniční kolo (fitness kolo)

Rekreační silnička pro pohodlnou jízdu se hodí zejména pro ty, kteří berou jízdu spíše jako odpočinek a rekreaci. Rekreační silniční kola jsou zpravidla levnější, mají většinou hliníkový rám, a proto jsou o něco málo těžší. Fitness kolo má dále rovná řídítka a nabízí vzpřímenější, pohodlnější posed.

Sportovní silniční kolo

Sportovní silniční kola jsou kompromisem mezi závodními a rekreačními modely. Jsou většinou propracovanější, mají kvalitnější komponenty včetně karbonu a geometrie rámu umožňuje stále relativně pohodlný vzpřímený posed, ale zároveň účinnější šlapání oproti rekreačnímu silničnímu kolu. Rám bývá rovněž vybaven tlumícími prvky proti vibracím, typicky u silnic s horším povrchem.

Závodní silniční kolo

Závodní silniční kola jsou určena pro výkonnostní jízdu. Jsou navržena s ohledem na rychlost a přesné, jednoduché ovládání. Mají velmi nízkou hmotnost a většinou karbonový rám, proto se pohybují ve vyšší cenové kategorii. Posed je také typicky aerodynamický, velmi položený. Jejich vlastnosti ocení zejména profesionální cyklisté a lidé, kteří jezdí na kole dlouhé trasy každý den nebo velmi často.

Určením se mohou dále dělit pro použití na hladký asfalt, a ta nejrychlejší silniční kola na trhu jsou pro časovku a triatlon.

Gravel silniční kolo (gravel bike)

Gravel kolo vychází z kola na cyklokros a nabízí více pohodlí a univerzálnost. Gravel bike může i mimo asfalt, například na šotolinu, štěrk a nezpevněné cesty obecně. Klasicky spadá do kategorie Adventure a pokud plánujete expediční cyklo výlety, může to být vhodná volba. Zaměření je zde na robustnost kola, při zachování vlastností silničky.

Velikost rámu silničního kola

Při výběru je třeba zvážit velikost rámu silničního kola, tedy sedlové trubky. Ta záleží na výšce cyklisty a jsou na ni určené tabulky. Většina modelů se dá zakoupit s různě velkými rámy podle výšky a na rozdíl od horských kol se udává v centimetrech. Z dalších parametrů může být zásadní poměr délky nohou a rukou vůči trupu.

Orientační velikosti rámů podle výšky:

  • Výška 150-165 cm: velikost rámu 49 cm
  • Výška 165-175 cm: velikost rámu 52 cm
  • Výška 175-180 cm: velikost rámu 54 cm
  • Výška 180-185 cm: velikost rámu 56 cm
  • Výška 185-190 cm: velikost rámu 58 cm
  • Výška 190 cm a více: velikost rámu 60 cm

Rámy a silniční kola se vyrábí v dámské, pánské i dětské variantě.

Pláště a kola

Silniční kola mají většinou velmi úzké pláště bez vzorku, což umožňuje rychlou jízdu. Díky tomu, že jsou určené na rovný asfalt, není třeba vzorek, který by podporoval přilnavost kola k povrchu a usnadňoval absorbování nerovností. Velikost kol u silniček je většinou 28“. Větší kola umožňují rychlejší jízdu, snadné ovládání a rychlou reakci.

Hmotnost a použitý materiál

Velkou roli u silničních kol, u kterých očekáváme zejména rychlost, hraje celková váha. Ta záleží na váze použitých komponentů a použitého rámu, proto hraje materiál rámu, potažmo vidlice významnou roli.

Na silničních kolech se používají zejména hliníkové a karbonové rámy, výjimečně duralové. Hliníkový rám je levnější a odolnější, ale má také vyšší hmotnost a tím pádem bude vyšší výsledná váha kola. Hodí se zejména pro začátečníky a příležitostné cyklisty, často tvoří konstrukci fitness kol.

Karbonový rám je dražší, ale má velmi nízkou hmotnost. Karbonové silniční kolo ocení profesionální cyklisté a lidé, kteří na kole jezdí velmi často nebo i denně. Titanová a karbonová kola patří k nejlehčím a zároveň nejdražším modelům.

Co se váhy týče, pohybuje se v závislosti na použitých komponentech, rámu a materiálech od 8 kg u nejlehčích modelů až po 15 kg. Výjimkou jsou elektrická silniční kola. Silniční elektrokola mohou vážit až 20 kilogramů vlivem zabudované baterie a motoru.

Brzdy a přehazovačka

Další výbava, která nás bude zajímat jsou brzdy, jejich kvalita a princip. Na trhu jsou ještě stále čelisťové brzdy, typ brzd, který se osazuje na nejlevnější kola a má určité slabiny, zejména pak tedy při jízdě v dešti.

Silniční kola s kotoučovými brzdami lze dále rozdělit na hydraulické, které jsou rychlejší a efektivnější nebo mechanické, které ale nepotřebují tak častý servis a jsou méně nákladné.

Zásadní roli hraje také přehazovačka a řazení. Počet rychlostí a kvalita těchto komponentů významně ovlivní životnost i pohodlí při jízdě. Levnější modely začínají na 16 rychlostech, zatímco vybavenější silniční kola dosahují počtu rychlostí přes 20. Přední ozubené kolečko má nejčastěji převody dva a na zadní kazetě najdeme převodů 8 – 11.