Vybíráme nejlepší zámek na kolo

Bezpečnostní zámek na kolo by měl být součástí výbavy každého cyklisty. Krádeže kol jsou v ČR na denním pořádku. Ročně jsou nahlášeny krádeže kol v hodnotě stamilionů. Zvláště vlastníci drahých bicyklů by si měli připlatit za kvalitní materiály. Zloději nachází stále nové triky a odstranit levný nekvalitní zámek už pro ně není překážkou. Na paměti je třeba mít i fakt, že žádný zámek na kolo není zcela nepřekonatelný. Čím kvalitnější je zámek, tím delší dobu budou zloději na zničení potřebovat. Proto se doporučuje kombinace nejméně dvou cyklo zámků.

V tomto průzkumu vám přinášíme podrobný přehled nejlepších zámků na kolo na trhu, vybraných na základě kombinace klíčových faktorů. Při hodnocení jsme vycházeli nejen z vlastních zkušeností a testování, ale také z výsledků zahraničních testů a analýzy ověřených recenzí zákazníků. Mezi hlavní hodnocené faktory patřila odolnost vůči pokusům o prolomení, snadnost použití, hmotnost a skladnost zámku, a poměr ceny a kvality.

Nejlepší zámky na kolo

Zobrazit celou nabídku

Recenze a zkušenosti

Abus 8800/120

Abus 8800/120 recenze a test

Řetězový zámek na kolo Abus 8800/120 je velice bezpečný zámek, tloušťka řetězu je 7 milimetrů a v tomto provedení má délku 120 centimetrů, vystačí tak na zamčení až třech kol. Odemyká se standardně pomocí klíče a zajímavostí je jeho funkce automatického zamknutí bez klíče, což při zamykání kola šetří čas. Podle slov výrobce bezpečně odolává řezání ruční pilkou a běžným brutálním útokům fyzickou silou. Na stupni zabezpečení zaujímá sedmou příčku, takže je považován za lepší průměr. Spotřebitelé jej v recenzích hodnotí jako velmi bytelný, byť má větší hmotnost, a to 1400 g.

+ Spotřebitelské ocenění produkt roku, velice bytelný, uzamykání zámku bez klíče
Vyšší hmotnost

MAX1 Bull

MAX1 Bull recenze a test

Skládací zámek na kolo MAX1 Bull spotřebitelé v recenzích hodnotí jako bezkonkurenční skládací zámek na kolo z pohledu pořizovací ceny a kvality. Má poměrně robustní zpracování, které zámku zajišťuje vysokou bezpečnost. Pláty mají tloušťku 8 milimetrů a po rozložení má zámek délku 85 cm. Ani s hmotností na tom není při váze 780 gramů špatně, po složení je kompaktní a lze jej uložit do pouzdra, které výrobce dodává k zámku v ceně. Skládá se celkem ze šesti článků a jeho součástí jsou celkem čtyři klíče.

+ Výborný poměr cena/výkon, vysoká bezpečnost, součástí čtyři klíče a pouzdro
Nic zásadního

Abus 6000A/90 SH BORDO Alarm

Abus 6000A/90 SH BORDO Alarm recenze a test

Skládací zámek na kolo s alarmem Abus 6000A/90 SH BORDO Alarm zaujme především svým zabudovaným alarmem, jehož 3D čidlo spouští alarm o hlasitosti 100 dB. Sám o sobě je zámek velmi bezpečný, skládá se ze 6 plátů, jejichž tloušťka je 5 mm. Po rozložení má zámek délku 90 centimetrů a tak s ním pohodlně zamknete i dvě kola. Kromě alarmu disponuje také systémem ABUS Plus, který nabízí ochranu proti odvrtání zámku a kódovanou kartu. Potěší rovněž dodané pouzdro pro připevnění zámku k rámu, nebo integrovaný ukazatel stavu baterií. Na škále bezpečnosti dosahuje zámek třídy 10, dá se tedy považovat za velmi bezpečný.

+ Vysoká třída zabezpečení, hlasitý alarm, uzamykací systém ABUS Plus
Vysoká hmotnost 1450 gramů

TRELOCK FS 300 TRIGO

TRELOCK FS 300 TRIGO recenze a test

Kvalitní kloubový zámek na kolo TRELOCK FS 300 TRIGO je velmi oblíbeným zámkem, spotřebitelé oceňují jeho vysokou úroveň zabezpečení i kvalitní provedení za rozumnou cenu. Ocelové segmenty jsou k sobě spojeny lisovanými klouby, které jsou pokryty tenkou vrstvou plastu, čímž se předchází oděrům na rámu kola. Má délku 85 centimetrů i na tento typ nízkou hmotnost 750 gramů, ač recenzenti zmiňují hmotnost za větší, než kterou čekali. Součástí je také praktický plastový obal, který je možné přidělat na rám kola. Vyšší bezpečnosti je dosáhnuto navíc cylindrickou vložkou s oboustranným klíčem.

+ Velmi kvalitní zabezpečení, oboustranná cylindrická vložka, pouzdro s úchyty na rám kola
Nedohledatelná tloušťka plátů

Force F SMALL

Force F SMALL recenze a test

Lankový číselný zámek na kolo Force F SMALL je finančně velmi dostupný zámek, může si jej pořídit takřka každý majitel kola. Svým zpracováním je na velmi dobré úrovni a zamyká se číselným zámkem, který je na tři číslice a kód si můžete nastavit vlastní. Z pohledu bezpečnosti se však jedná o zcela základní model, úroveň jeho zabezpečení kola není vysoká. Vhodný je k zamknutí kola tam, kde budete mít kolo stále na dohled. Svou délkou 120 cm dokáže zamknout bez problému i tři kola a díky jeho nízké váze jen 47 gramů nečiní žádný problém si jej vzít skutečně kamkoliv.

+ Nízká pořizovací cena, nízká hmotnost, délka 120 cm, nastavitelná kombinace kódového zámku
Poskytne pouze základní úroveň zabezpečení

Kellys Hardcoil 150

Kellys Hardcoil 150 recenze a test

Lankový zámek na kolo Kellys Hardcoil 150 nabízí velice dobrou úroveň ochrany, neboť je vyroben ze zapleteného ocelového lanka s průměrem 7 milimetrů. Jeho délka se dá považovat ve srovnání s ostatními za nadprůměrnou, se 150 centimetry zamknete spolehlivě tři kola, možná i čtyři. Tato délka a robustnost si však vybírá daň v podobě vyšší hmotnosti 580 gramů, což mnoho recenzentů zmiňuje jako nevýhodu. Pro lankový zámek je typické jeho převážení na rámu kola, jak ovšem ze zkušenosti zmiňují, tento na toto převážení vhodný není.

+ Délka 150 centimetrů, vysoká úroveň zabezpečení díky 7 mm silného lanku, držák na sedlovku
K převážení na rámu kola je dost mohutný

Trelock RS 351

Trelock RS 351 recenze a test

Rámový zámek na kolo Trelock RS 351 je velice praktickým zámkem, díky jeho trvalému umístění na rámu jej budete mít stále s sebou a kdykoliv opustíte sedlo kola, můžete jej tímto zámkem v mžiku zabezpečit. Provedením je velmi praktický, vnitřní rozteč zámku je 72 milimetrů, a tak je vhodný i na kola s balónovými pneumatikami nebo elektrokola. Zámek sám o sobě kolo zabezpečí pouze proti neoprávněné jízdě, jinak s ním může zloděj volně manipulovat. Proto i sám výrobce doporučuje kombinaci s dalším typem zámku, kterým kolo zabezpečíte k nějakému pevnému bodu.

+ Rychlé a účinné zamčení kola, vhodný i na balónové pneumatiky nebo elektrokola
Zabezpečení pouze proti jízdě

OnGuard podkova

OnGuard podkova recenze a test

Zámek na kolo podkova OnGuard je z podstaty své konstrukce velmi bezpečný zámek na kolo, k jeho překonání potřebuje zloděj provést řez na dvou místech, což většinu zločinců odradí. Kulatina, ze které podkova vyrobena je z tvrzené oceli a má slušnou tloušťku 11 milimetrů. Aby zbytečně nedocházelo k poškrábání zabezpečeného kola, obalil výrobce kulatinu speciálním povrchem. Délka podkovy je 23 centimetrů a nabízí univerzální použití, tedy nejen na kola. Výrobce sice neuvádí jeho hmotnost, dá se však očekávat váha kolem jednoho kilogramu. Vzhledem k tomu i vzhledem k tvaru tohoto typu není zámek vhodný na časté převážení.

+ Vysoká úroveň zabezpečení, univerzální použití, tvrzená kulatina s průměrem 11 mm
Nedohledatelná hmotnost

MAGNUM spirála

MAGNUM spirála recenze a test

Lankový zámek na kolo s kódem MAGNUM spirála je velmi kvalitně vyrobený zámek, z recenzí a zkušeností spotřebitelů zaznívá chvála na přesný chod číslic číselného zámku, který je složen ze čtyřech číslic a kód si každý může nastavit vlastní. Délku má 120 centimetrů, a tak s ním pohodlně zamknete najednou i tři kola. Hmotnost 225 gramů se dá u tohoto typu považovat za vyšší, což někteří recenzenti připomínkují, je to nicméně v zájmu vyšší míry zabezpečení. Průměr ocelového lanka je 6 milimetrů, což je v rámci lankových zámků dobrý údaj, i tak je však zámek poměrně snadno překonatelný.

+ Kvalitní provedení s přesným chodem číslic, možnost nastavení číselné kombinace, délka
Slabší ochrana proti krádeži

Abus 1200/110

Abus 1200/110 recenze a test

Řetězový zámek na kolo s kódem Abus 1200/110 má velice kvalitní provedení a zhotoven je i z velmi kvalitních materiálů, jakožto ostatně i další zámky na kolo Abus. Dobrá je jeho délka 110 centimetrů, se kterou zamknete pohodlně dvě kola, anebo jedno kolo k většině pevných bodů. Oka řetězu mají sice menší průměr 4 milimetry, díky tomu má však zámek přijatelnou hmotnost i na každodenní používání, pouze 260 gramů. Z pohledu komfortu je přínosem také číselný zámek s třímístným kódem, který však nemá nastavitelný kód.

+ Provedení i materiály jsou kvalitní, dostačující ochrana, nízká hmotnost
Číselný kód se nedá změnit

Co zvážit před nákupem

Jaký je nejbezpečnější zámek na kolo?

Za velmi bezpečný zámek na kolo se považuje zámek skládacího typu, řetězového a také ,,U” zámek. Vždy však záleží na stupni zabezpečení konkrétního zámku. Nejodolnější zámky mají vysoký stupeň zabezpečení a alarm rovněž zvyšuje celkovou bezpečnost. I ten nejodolnější zámek však není nezničitelný, a proto se doporučuje kombinace více zámků spolu s dalšími tipy, které zmiňujeme v článku.

Je lepší bezpečností řetěz nebo lankový zámek na kolo?

Většinou platí, že řetězové zámky jsou bezpečnější, závisí to ovšem na stupni zabezpečení. Některé lankové zámky mohou mít vyšší stupeň bezpečnosti než řetězové, pakliže mají větší průměr. Lankové zámky na rozdíl od řetězů vynikají svou hmotností a jsou tedy vhodné na delší cyklovýlety. Řetězové modely najdou využití spíše ve městech a na krátkých vyjížďkách, případně pak jako bezpečný zámek do garáže.

Co je zámek na kolo s alarmem?

Odolný zámek na kolo může být vybaven i alarmem, což zlodějům výrazně ztíží krádež kola. Při opakovaném pokusu o prolomení zámku se spustí poplach a zloději nezbyde nic jiného než rychle utéct. Některé alarmové zámky lze spárovat s chytrým telefonem a majitel je pak o manipulaci s kolem ihned informován.

Jaké jsou nejlepší značky zámků na kolo?

Mezi nejoblíbenější značky a výrobce patří jednoznačně Abus, který má velmi širokou nabídku typů zámků s různou úrovní jejich zabezpečení. Dobrým poměrem cena výkon dále disponuje například značka TRELOCK, Force, Kellys nebo OnGuard.

Kde koupit zámek na kolo a jaká je cena?

Nejsnazší je koupit zámek na kolo v jednom z mnoha e-shopů, mají zpravidla mnohem větší nabídku než kamenné prodejny a bodují také často nižší cenou. Zámek na kolo privátních značek však můžete koupit i v oblíbených sportovních obchodech Decathlon nebo Sportisimo. Párkrát do roka, zejména na jaře, má zámky na kolo v nabídce i oblíbený řetězec Lidl, pro jehož zámky platí rovněž dobrý poměr ceny k výkonu. Nejlevnější zámky na kolo lze pořídit od 50 Kč, zámky s dobrou úrovní zabezpečení začínají na 750 Kč a masivní, velmi bezpečné zámky, stojí i několik tisíc korun.

Typy zámků

Lankový zámek na kolo

Jedná se o nejprodávanější typ zámku na kolo. Výhodou je nízká hmotnost, skladnost a jednoduchost. Při jízdě se dá obtočit okolo rámu nebo najde místo v batohu a vůbec nepřekáží. Je vhodný pro silniční cyklisty, pro které je prioritou hmotnost a stačí jim základní úroveň zabezpečení. Zámek tvoří ocelové lanko, které je u většiny zámků potaženo plastovou bužírkou.

Nevýhodou lankových zámků je nižší bezpečnost, tudíž se hodí jen na krátkodobé zamčení nebo tam, kde budete mít kolo stále pod dohledem. Jejich ceny jsou bezkonkurenční. Nejlevnější zámky lze pořídit už od 50 Kč a ty nejkvalitnější pak kolem 1000 Kč.

  • Lanko se smyčkami – Jedná se o méně častý typ lankového zámku, speciální lanko se dvěma smyčkami na konci se kombinuje s visacím zámkem. Vynikají svou délkou a všestranným využitím.

Zámek na kolo U

Cyklo zámek na kolo ve tvaru U vyniká vysokou odolností a mírou zabezpečení. Bohužel je ale příliš neskladný a také těžký. Je vhodný pro vlastníky městských kol, kteří nejezdí velké vzdálenosti a potřebují kolo co nejvíce zabezpečit. Základem zámku je tvrzená ocelová kulatina, nebo ocel hranolového tvaru.

Zámek typu ,,U’’ patří mezi nejbezpečnější zámky na kolo vůbec, neboť by jej zloděj při krádeži musel rozříznout hned na dvou místech. Vedle městských kol se používají také k dlouhodobému zamykání kol, například v bytovém domu ve sklepě nebo v kočárkárně.

Řetězový zámek na kolo

Ocelový bezpečnostní řetěz je velmi oblíbený. Zpravidla je potažen odolnou textilií, která chrání kolo před poškrábáním. Je vysoce odolný proti poškození, tudíž ochrání kolo i při delším stání například v garáži, na chodbě nebo na zahradě. Není však vhodný na dlouhé cyklovýlety kvůli své vysoké hmotnosti. Řetězový zámek na kolo lze pořídit s klasických visacím zámkem, s integrovaným zacvakávacím systém, nebo i s číselným zámkem.

Zámek na kolo podkova

Zámek na kolo do rámu (nazýván také jako čelisťový zámek na kolo) je pevně připevněn ke kolu. Zámek zamkne pouze zadní kolo, takže s ním sice nelze odjet, zloděj ale stále může odnést kolo celé. Proto je vhodná ještě kombinace s druhým zámkem, kterým kolo uzamknete k pevnému bodu. Zámek do rámu se dá překonat poměrně těžce, při jízdě nepřekáží a snadno se s ním manipuluje. U tohoto zámku výrobci uvádějí vnitřní průměr zámku, což bývá 6 až 9 cm.

Skládací zámek na kolo

Skládací zámek na kolo si získává u cyklistů čím dál větší oblibu díky své kompaktnosti a účinnosti a je vyroben ze spojených ocelových plátů. Zámek sice lze složit do malých rozměrů, avšak i přesto má poměrně vysokou hmotnost. Za kvalitní skládací zámek si cyklisté připlatí, vysokou cenu ale kompenzuje míra zabezpečení a skladnost. Skládací zámky se mohou stejně jako ostatní odlišovat svou délkou i tloušťkou ocelových plátů, která je přímo úměrná úrovni zabezpečení.

Zámek na koloběžku

Na koloběžku je možné použít většinu zámků na kolo. Velké koloběžky s více členitým rámem umožňují použití lankového, řetězového, skládacího i zámku typu U, malé koloběžky s jednoduchým rámem však těmito zámky moc dobře nezabezpečíte.

Proto se na koloběžky vyrábějí i speciální zámky, zejména pak na elektro koloběžky s kotoučovými brzdami. Zámek zamyká brzdový kotouč, a pomocí lanka lze koloběžku zamknout i k pevnému předmětu. Na zamknutí koloběžky lze použít i zámek na řídítka, který se používá u motocyklů. Zámek na řídítka blokuje brzdu a není možné s ní následně odjet, nic ovšem v tomto případě zloděje neomezuje ji odnést.

Elektronický zámek na kolo

Méně známým bezpečnostním prvkem je chytrý zámek na kolo. Propojí se s chytrým telefonem přes Bluetooth a můžete mít následně své kolo neustále pod kontrolou. Mohou mít v sobě integrované čidlo pohybu, které při manipulaci s kolem spustí alarm a dá vám rovněž informaci na mobilní telefon. Některé mohou být vybaveny také GPS lokalizátorem, který umožní sledovat polohu takto odcizeného kola. Na trhu se teprve začínají tyto zámky objevovat, a proto jsou cenově náročnější. Nevýhodou je nutnost jejich dobíjení, vydrží však fungovat poměrně dlouhou dobu.

Způsob zamykání zámků

Dle osobních preferencí je potřeba zvolit i preferovaný způsob zamykání.

  • Zámek na klíč – Nejčastější systém zámků, u kterého je nevýhodou riziko ztráty klíčku. Všechny zámky se prodávají s minimálně dvěma klíčky a úroveň zabezpečení těchto zámků je dosti variabilní.
  • Číselný zámek na kolo – Zámek na kolo s kódem je vybaven ciferníkem s možností nastavení jakékoliv tříciferné, čtyřciferné, nebo i delší číselné kombinace. Nemusíte se zdržovat hledáním klíčku, problém však může nastat při zapomenutí tohoto číselného kódu.
  • Ovládání pomocí smartphonu – Elektronický zámek na kolo se teprve probojovává na trh. Spáruje se se smartphonem pomocí Bluetooth a ovládá se jednoduše přes mobilní aplikaci. Výhodou je, že nemusíte mít klíček, ani si pamatovat číselný kód.

Stupnice zabezpečení

Většina výrobců uvádí na zámcích stupeň zabezpečení (nejpoužívanější je stupnice zabezpečení od německé firmy ABUS). Ta používá stupnici od 1 do 15 a je často používána i u jiných značek. Zámky s vysokým stupněm zabezpečení se používají nejen na kola, ale i na motorky, drahé stroje okolo domu, na zahradní nábytek a podobně.

  • Lankové zámky – Mají nižší stupeň bezpečnosti. Nejméně bezpečný lankový zámek má stupeň 1. Maximálně dosahují stupně 12.
  • Řetězové zámky – Stupeň bezpečnosti mají 2-15.
  • Zámky do rámu – Jejich stupeň zabezpečení je střední, zhruba od 3 do 9.
  • ,,U” zámky – Tyto typy zámků dosahují bezpečnosti 5-15.
  • Skládací zámky – Mívají vysoký stupeň bezpečnosti, minimálně 7 až do stupně 15.

Délka zámků

U všech typů zámků, kromě zámku do rámu, je nutností zvolit jeho ideální délku. Pokud často vyrážíte ve dvou nebo více lidech, přijde vhod delší zámek. U zámků čelisťových se uvádí jeho průměr a je pochopitelně jen pro jedno kolo. ,,U” zámky jsou kvůli své délce 20-30 cm vhodné také pouze pro jedno kolo. Skládací zámky lze pořídit o délce od 60 cm, některé jsou dlouhé více než 1 m. Řetězové typy je možno koupit v různých délkách od půl metru až do 200 cm. Lankové zámky jsou na tom podobně jako zámky řetězové.

  • Pro zamknutí 1 kola – Postačí zámek s délkou do 80 cm.
  • Zámek pro 2 kola – Potřebovat budete zámek o délce 80–110 cm.
  • Zamknutí 3 a více kol – Nutností je lankový nebo řetězový zámek od 110 cm až po nejdelší zámky dosahující 2 metry.

Hmotnost zámků

Výrobci se snaží používat co nejlehčí a zároveň nejkvalitnější materiály, neboť především profesionálnější cyklisté přihlíží na každý gram. Mezi nejlehčí zámky patří klasické lankové. Ty váží obvykle v rozmezí cca 50 g až 200 g, delší a robustnější kolem 500 g.

Skládací a řetězové zámky mají hmotnost nejčastěji od 700 g do 1500 g. Při výběru zámku zohledněte způsob využití a délku trasy. Nejtěžší zámky s hmotností okolo 2 kg jsou vhodné pouze na dlouhodobé uskladnění kol, nebo při jízdě po městě, kde se očekávají menší přesuny a hmotnost zas až tolik řešit není potřeba.

  • Zámky s hmotností více než 1 kg – Jsou vhodné pro městská kola a na krátké převážení. Používají se také pro dlouhodobé uskladnění kol například ve sklepě, kdy se zámek nepřeváží vůbec. Nejčastěji jde o robustní řetězové zámky a také ,,U” zámky.
  • Zámky vážící do 1 kg – Hodí se na středně dlouhé výlety na kole. Spadají sem skládací nebo lehčí řetězové zámky.
  • Lehké zámky do 500 g – Nejčastěji jde o lankové zámky. Jsou ideální pro dlouhé cyklovýlety, kde je hmotnost prioritou a kdy zamčené kolo nebude dlouho bez dozoru.

Správné zabezpečení kola

Cyklisté se při zamykání kola velmi často dopouštějí chyb, čímž přihrávají zlodějům. Níže přinášíme nejdůležitější tipy, jak se zámkem zacházet, aby byl efekt jeho používání co možná největší.

  • Zamčený zámek by neměl ležet na zemi – Zloděj by mohl opřít pákové kleště o zem a zabrat plnou silou.
  • Zamčený rám i kolo k pevnému bodu – Pokud nezamknete kolo i rám, jedno z toho vám zloděj lehce ukradne pomocí sundání kola. Také dávejte pozor, abyste zamykali kolo k něčemu, co nejde snadno oddělat. I na první pohled dopravní značka takovým bodem není, neboť se dá většinou velmi snadno ze země vytáhnout.
  • Používejte dva zámky – Aby bylo zabezpečení účinnější, doporučují se zamknout oba výplety k rámu, a ještě za pevný bod (např. zábradlí).
  • Vybírejte vhodné lokace – Vhodná jsou rušná místa, nejlépe v blízkosti bezpečnostních kamer. Ruchem dáváte zloději mnohem méně času a klidu na práci nutnou k překonání zámků.
  • Pořiďte si kvalitní zámek na kolo s alarmem – Nejbezpečnější zámek na kolo je pro maximální ochranu vybaven alarmem. Při opakovaných pokusech o poškození zámku se spustí hlasitý poplach, který většinu zlodějů od krádeže spolehlivě odradí.

Online sledování kola

S moderní dobou přišly na trh v oblasti zabezpečení kol další vychytávky, včetně elektronického sledovacího zařízení, které je zabudované v rámu. Funguje pomocí GSM nebo GPS signálu. Při pohnutí kola aplikace v mobilu alarmuje majitele, který může ujíždějícího lupiče sledovat na online mapě. Nejlepší zabezpečení docílíte kombinací kvalitního zámku a elektronického zařízení.

Pojištění kola

Nejspolehlivější ochranou kola je kombinace prevence, kvalitních zámků a pojištění. Kolo je možné buďto pojistit v rámci pojištění domácnosti. Je to levnější způsob, jakmile vám ale kolo ukradnou mimo domov, pojištění se na něj nevztahuje.

V případě častého zamykání kola mimo domácnost se doporučuje individuální pojištění kola s možností nastavení výše pojistné částky. Pojišťovny nabízí také připojištění kola k vašemu vozu, pokud autem kolo převážíte. Kolo je možné pojistit také k havarijnímu pojištění v případě havárie a zničení kola. Krádež nebo zničení vašeho kola vždy nezapomeňte nahlásit na policii nejpozději do 15 dní, pojišťovny často tento protokol od policie vyžadují.

  • Cyklo asistence – Při zničení kola je možné využít i speciální služby pojišťovny. Zahrnuje transportní služby pro cyklisty, opravy kola i proplacení nákladů na náhradní kolo. Samozřejmostí je nonstop zákaznická linka.