TOP 3 zimní pneu
Prémiové zimní pneumatiky pro vozy nižších tříd s rozměrem 14 palců, které překvapí nejenom přilnavostí na sněhu či mokru, ale také spolehlivým dezénem. | Nástupce oblíbené zimní pneumatiky s průměrem 15 palců, který přichází s mnoha vylepšeními, dobrou úsporou paliva i přilnavostí na mokru. Náš vítěz testu srovnání. | Zimní pneu pro vozy střední třídy s řadou inovativních technologií a výbornou přilnavostí na mokru třídy B. |
+ Odezva při brždění, přilnavost | + Poměr cena/výkon, dlouhá životnost | + Nejlepší zimní pneu mnoha testů, vysoká kvalita |
- Nepříznivá úspora paliva | - Tabulkově vyšší hlučnost 72 dB | - Vyšší hlučnost 72 dB |
Orientační Cena | Orientační Cena | Orientační Cena |
Zimní pneumatiky jsou na autě za určitých podmínek zákonnou povinností a jejich měkčí směs se projeví lepšími jízdními vlastnostmi zhruba při teplotách nižších než 7 °C. Pneumatiky pro zimní období v zimě výrazně zvyšují bezpečnost jízdy, a proto se vyplatí investovat do jejich výběru dostatek času. Jednotlivé zimní gumy se přitom liší nejenom rozměry, rychlostním indexem nebo indexem nosnosti, ale také takzvanými energetickými třídami. Každý výrobce navíc zastává trochu jiný typ dezénu, což znamená odlišné provozní vlastnosti. V našem výběru jsme dali dohromady nejlepší zimní pneumatiky pro rok 2024, přičemž jsme brali ohled na recenze, testy a hodnocení uživatelů.
Nejlepší zimní pneumatiky (Test 2024)
Vzhled | Model | Typ | Průměr ráfku v palcích | Určeno pro vozidla | Hlučnost | Přilnavost na mokru | Úspora paliva | Dostupnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Michelin Alpin A4 | 165/70 R14 81T | 14 | Malé/kompaktní vozy | 70 dB | C | F | ||
Sava Eskimo S3+ | 165/70 R14 81T | 14 | Malé/kompaktní vozy | 68 dB | C | E | ||
Barum Polaris 5 | 195/65 R15 91T | 15 | Nižší střední třída | 72 dB | C | C | ||
Kleber Krisalp HP3 | 195/65 R15 91T | 15 | Nižší střední třída | 69 dB | B | E | ||
Continental WinterContact TS 860 | 205/55 R16 91H | 16 | Střední třída | 72 dB | B | C | ||
Michelin Alpin 6 | 205/55 R16 91H | 16 | Střední třída | 69 dB | B | C | ||
Dunlop Winter Sport 5 | 225/45 R17 91H | 17 | Vyšší střední třída | 72 dB | C | E | ||
Nokian WR A4 | 225/55 R17 101V | 17 | Vyšší střední třída | 72 dB | B | C | ||
Matador MP92 Sibir Snow | 225/40 R18 92V | 18 | Vyšší třída | 71 dB | C | F | ||
Pirelli Winter 210 SottoZero III | 245/45 R18 100V | 18 | Vyšší třída | 72 dB | B | B | ||
Goodyear UltraGrip | 255/50 R19 107V | 19 | Vyšší třída | 69 dB | C | E | ||
Pirelli Scorpion Winter | 275/40 R20 106V | 20 | SUV a crossovery | 72 dB | C | C |
Recenze zimních pneumatik
Michelin Alpin A4
Zimní pneu 165/70 r14 Michelin Alpin A4 vynikají zejména skvělou přilnavostí na sněhu a mokru. Kromě toho je u tohoto modelu skvělá odezva i při brždění. Tak jako všechny zimní pneumatiky, i Michelin Alpin A4 trpí vyšší hlučností, konkrétně 70 dB, ale také nepříliš příznivým indexem úspory paliva, který je třídy F. Pneumatiky nabízejí až o třetinu delší kilometrový nájezd a běhoun Full Active Tread je směrový. Za zmínku stojí dále složení pneu Helio Compound+, které v sobě kombinuje bázi siliky a slunečnicového oleje.
+ Odezva při brždění, přilnavost
– Nepříznivá úspora paliva
Sava Eskimo S3+
Levné zimní pneumatiky Sava Eskimo S3+ jsou velmi oblíbené a pro ráz našich zim zejména ve městě zcela postačí. Rozměr 165/70 R14 81T je ideální pro vozy nižších tříd a příznivá je přilnavost na mokru, kterou zajišťuje asymetrický dezén. Pro svou nízkou cenu je zimní pneu oblíbené hlavně u nenáročných motoristů, přilnavost na mokru je ohodnocena třídou C a úplně špatně na tom není ani spotřeba paliva, která má třídu E. Výborná je pak jejich hlučnost, která činí jen 68 dB.
+ Nízká cena a hlučnost jen 68 dB
– Nic zásadního
Barum Polaris 5
Oblíbené a cenově dostupné zimní pneu 195/65 r15 Barum Polaris 5 se dají považovat za to nejlepší, co tento výrobce může pro zimní sezónu nabídnout. V tomto rozměru má pneumatika také příznivý energetický štítek, kde je přilnavost na mokru hodnocena třídou C a úspora paliva rovněž třídou C. Dobrá je i hodnota hlučnosti, která je kladně hodnocena mnoha uživateli, a to navzdory energetickému štítku, který hovoří o 72 dB vnějšího hluku. Speciální směrový profil dezénu zajišťuje jak trakci na sněhu, účinné brždění, tak i lepší ovladatelnost na mokré vozovce.
+ Poměr cena/výkon, dlouhá životnost
– Tabulkově vyšší hlučnost 72 dB
Kleber Krisalp HP3
Pozitivně hodnoceny několika nezávislými testy jsou zimní pneumatiky Kleber Krisalp HP3, které jsou cenově příznivé. Svými vlastnostmi dokáže zahanbit nejednu pneumatiku prémiové výroby, což lze vidět například na krátké brzdné dráze, případně také na přilnavosti na mokru. Naopak negativně je hodnocen valivý odpor, který se podepíše na zvýšené spotřebě paliva. Speciální vlastností této pneumatiky je doporučení do vysokohorských oblastí, což potvrzuje označení 3PMSF, čímž vyniká nad konkurenčními modely.
+ Pneumatiky vhodné i do vysokohorských podmínek
– Větší valivý odpor
Continental WinterContact TS 860
Zimní pneu 205/55 r16 Continental WinterContact TS 860 jsou ideální volbou pro majitele vozidel střední třídy. Zaujmou přilnavostí na mokru s indexem B, případně příznivou hodnotou spotřeby paliva s indexem C. Je zřejmé, že tato zimní pneumatika splní očekávání i náročných motoristů. Pneu disponuje řadou inovativních technologií, které ji činí mnohem bezpečnější než modely konkurence. Jako nejlepší zimní pneumatiky ji označilo mnoho nezávislých testů, což nerozhodným může pomoci s výběrem.
+ Nejlepší zimní pneu mnoha testů, vysoká kvalita
– Vyšší hlučnost 72 dB
Michelin Alpin 6
Zimní pneu Michelin Alpin 6 patří mezi prémiové pneumatiky, což je dáno řadou vlastností. Jmenovitě jde o kratší brzdnou dráhu, než mají pneumatiky konkurence, nízkou hlučnost nebo skvělou přilnavost na sněhu a mokru. Tyto zimní gumy o rozměru 205/55 R16 91H nesou na energetickém štítku hodnotu C pro úsporu paliva a B pro zmiňovanou přilnavost na mokru. Zajímavostí je technologie postupně se zvětšujících drážek a měnícího se složení pneu v průběhu jejího opotřebovávání.
+ Technologie EverGrip s dynamickým dezénem
– Nic zásadního
Dunlop Winter Sport 5
Zimní pneumatiky Dunlop Winter Sport 5 jsou prémiové pneumatiky, čemuž odpovídá i vyšší cena. Z označení modelu 225/45 R17 91H je zřejmé, že jde o zimní gumy pro vyšší střední třídu vozidel. To nasvědčují i vlastnosti pneu, které slibují lepší držení v zatáčkách, o 8 % větší kontaktní plochu než v minulé generaci, a navíc složení směsi obsahující látku silica-plus, která se používá u závodních automobilů. Zajímavostí je zvýšený počet bloků, díky kterým je vozidlo lépe ovladatelné na sněhu. S pokročilými technologiemi jsou pneumatiky vhodné i do náročných horských terénů, kde se na ně budete moci spolehnout.
+ Skvělé chování na sněhu
– Hlučnost 72 dB
Nokian WR A4
Pro kvalitní zimní pneumatiky Nokian WR A4 je zcela charakteristický asymetrický dezén a mnoho technologií, které přispívají ke skvělým jízdním vlastnostem v zimním počasí. Lamely Centipede Siping jsou speciálně tvořené pro co největší kontaktní plochu a zvyšují přilnavost a ovladatelnost na sněhu, ale i ve sněhové břečce. Přilnavosti pomáhá dále prvek Snow Claws, který se nachází v podélných drážkách bloků běhounu a mnoho dalších technologií. Za vyzdvihnutí stojí třída přilnavosti B, úspora paliva třídy C a naopak může odradit tabulkově vyšší hlučnost 72 dB.
+ Mnoho technologií, dobrá přilnavost i úspornost provozu
– Vyšší hlučnost 72 dB
Matador MP92 Sibir Snow
Levné zimní pneu Matador MP92 Sibir Snow patří mezi levnější pneumatiky pro vyšší třídu vozidel. Z pohledu technologií lze zmínit například agresivní dezén s označením Zig-Zag, který slibuje lepší záběr v hlubším sněhu. K samotnému tvaru dezénu se přidává i větší počet drážek a záběrových hran. Proti pneumatikám však hovoří energetický štítek, který naznačuje menší úspornost v provozu třídou F. Za to uzavřené rameno vnější částí dezénu s novou technologií lamel přispívají k lepší ovladatelnosti.
+ V dané kategorii nízká cena, přilnavost na mokru C
– Méně úsporné
Pirelli Winter 210 SottoZero III
Kvalitní zimní pneu Pirelli Winter 210 SottoZero III jsou zajímavé svou zesílenou konstrukcí, která mimo jiné napomáhá i k filozofii značky vyrábět bezpečné, ovladatelné a výkonné pneumatiky. Energetický štítek pojednává o tomto modelu jako o skvěle přilnavé a úsporné pneumatice. V obou kategoriích má třídu B, což je výborná hodnota. Pneumatika má řadu moderních technologií, které přispívají k bezpečné jízdě na jakémkoliv zimním povrchu i při radikální změně směru jízdy, jejich hlučnost je 72 dB a smířit se musíte s vyšší cenou.
+ Skvělá přilnavost a úsporný provoz
– Vyšší pořizovací cena
Goodyear UltraGrip
Prémiové zimní pneumatiky Goodyear UltraGrip mají výbornou přilnavost a určeny jsou pro vozy vyšší třídy, nebo SUV. Velmi příznivě je hodnocena hlučnost, která dosahuje pouhých 69 dB, což je na zimní pneumatiky této velikosti dobrá hodnota. Charakteristický je také šípový design, směrový vzorek pomáhá trakci na sněhu, v rozbředlém sněhu, ale i za deště. Valivý odpor, neboli úspora paliva je v třídě E a přilnavost na mokru v třídě C. Pneumatiky jsou kvalitní a disponují řadou technologií, které z ní dělají ideální pneu pro bezpečný provoz.
+ Přilnavost na sněhu i mokru
– Vyšší cena
Pirelli Scorpion Winter
Zimní pneumatiky Pirelli Scorpion Winter jsou svou velikostí 20 palců vhodné pro velké SUV vozy nebo velká auta vyšší třídy. Jedná se o velkou prémiovou pneumatiku, čemuž odpovídá také vysoká cena. Potěší energetický štítek s relativně dobrými parametry, ale také mnoho zajímavých technologií. Základem je rovnoměrné rozložení tlaku, ale také nadstandardní ochrana proti aquaplaningu. Tato pneumatika je ověřena mnoha nezávislými testy, které pro ni dopadly pozitivně. Pakliže hledáte kvalitní zimní pneu pro velká vozidla, mohou být Pirelli Scorpion Winter dobrou volbou.
+ Příznivý energetický štítek
– Vysoká cena
Nejprodávanější zimní pneumatiky na trhu
Mezi nejprodávanější zimní pneumatiky patří Barum, Matador, Kleber, Nokian, Dunlop, nebo GoodYear. Další kvalitní výrobci zimních pneu jsou Pirelli, Continental, Michelin anebo Bridgestone.
Jak vybrat zimní pneu
Vybírat zimní pneumatiky není tolik odlišné oproti letním pneumatikám. Oproti letním mají zimní pneumatiky určité odlišnosti, které zpravidla tkví v dezénu. Ten bývá členitější, a navíc jsou jednotlivé bloky protkány mírnými prořezy, které mají za úkol se více zarývat do sněhu, případně ještě efektivněji odvádět vodu. Na kvalitě dezénu také nejvíce závisí to, zdali se vůz zvládne dostat i z větší vrstvy sněhu, nebo nikoliv.
Typ dezénu
Symetrický
Jedná se o dezén, u kterého nezáleží na směru otáčení kol a tento typ dezénu se vyskytuje u levnějších pneumatik určených pro menší vozidla. U takovýchto vozidel totiž nejsou tak vysoké požadavky na přilnavost, jako je tomu u větších a těžších vozidel. Pneumatiky se symetrickým dezénem jsou zpravidla levné, a navíc mohou být umístěný v jakémkoliv směru. Nevýhodou je zde horší přilnavost na mokru a také menší stabilita v zatáčkách.
Asymetrický
Vzorek je u tohoto dezénu odlišný na pravé a levé straně. Není nikterak symetrický, naopak je uzpůsoben pro maximální odvádění vody zpod kola. Zatímco dezén na vnitřní straně se stará o maximální přenos záběrového momentu a brzdných účinků, vnější strana je určena pro lepší držení v zatáčkách. Na rozdíl od symetrického dezénu je zde určující směr otáčení kola, což je potřeba při montáži dodržet. Tento typ není tolik vhodný pro použití v zimě, neboť oproti směrovému dezénu nedosahuje tak dobré přilnavosti.
Směrový
Někdy označovaný také jako šípový. Jde v podstatě o symetrický dezén, ale s rozdílem toho, že stejně jako u asymetrického dezénu je zde důležité zachovat směr otáčení kola ve směru jízdy. Tento typ dezénu je také zpravidla nejvíce využíván u zimních pneumatik, protože disponuje nejlepšími vlastnostmi na sněhu, případně na ledu. Nevýhoda tohoto tvaru je zejména zvýšená hlučnost, stejně jako horší stabilita v zatáčkách.
Univerzální pneumatiky
U části spotřebitelů mají velkou oblibu univerzální pneumatiky. Jde v podstatě o celoroční řešení, které odstraňuje nutnost měnit zimní pneumatiky za letní a naopak. Rozdíl mezi tímto typem pneumatiky a klasickou zimní poznáte tak, že na bocích pneumatiky nebude vyznačená vločka, ale pouze označení M+S.
Nevýhoda těchto pneumatik plyne jednoduše z toho, že nelze vytvořit takovou pneumatiku, která by měla optimální vlastnosti jak v létě, tak v zimě. S tímto kompromisem je potřeba počítat kdykoliv usednete za volant automobilu s univerzálními pneumatikami. Pokud je to možné, mějte vždy dvě sady pneumatik, nebo kompletních kol, a s dostatečným předstihem je měňte.
Označení pneumatik
Jak letní, tak zimní pneumatiky jsou značeny zcela stejně. Opět je zde kód složený z čísel a písmen, který říká vše o rozměru, přípustném zatížení a maximální možné rychlosti, kterou pneumatiky zvládnou bezpečně jet.
Pro příklad poslouží pneumatika s označením 205/55 R16 91H. Pneumatika má šíři 205 mm, profilové číslo 55 (poměr výšky a šířky v procentech), radiální konstrukci, průměr ráfku 16 palců, zátěžový index 91 (nosnost na jednu pneumatiku 615 kg) a rychlostní index H (maximální přípustnou rychlost 210 km/h). Rozměrů a indexů existuje celá řada, vás nicméně bude zajímat pouze několik málo rozměrů, a to ty, které jsou předepsané výrobcem a jsou uvedené ve velkém technickém průkazu vozidla.
Přesné označení je závazné, a proto je třeba se jím při pořizování nových pneumatik řídit. Nebojte se toho, když zjistíte, že rozměr a označení letních pneumatik se neshoduje s označením zimních pneumatik. Mnohdy řidiči využívají dvě sady kol, které mění v závislosti na letní a zimní sezóně, přičemž jednotlivé rozměry pneumatik se mohou mírně lišit.
Energetický štítek pneumatik
Evropská unie zavedla povinnost uvádět u každé nové pneumatiky takzvaný energetický štítek. Na tomto štítku jsou uvedeny tři údaje – index přilnavosti, index úspory paliva a hlučnost pneumatiky. Dle označení A-G u indexů, a číselné hodnoty u hlučnosti uvedené v decibelech, lze mezi sebou jednotlivé modely pneumatik jednoduše porovnávat.
Prémiové značky pneumatik
Zimní období je pro přilnavost pneumatik velkou výzvou. Časté náledí, souvislá vrstva sněhu nebo rozbředlý sníh si mohou i s tou nejlepší pneumatikou nebezpečně pohrát. Zpravidla však platí, že prémiové značky své produkty intenzivněji testují, proto je možné brát deklarované vlastnosti vážněji. Na druhou stranu jsou produkty prémiových značek dražší, a tak se nezřídka stává, že zákazník sáhne po levnější alternativně. To samozřejmě není špatně, ale není možné mít takovou jistotu, že se bude pneumatika chovat na sněhu přesně tak, jak výrobce deklaroval.
Otázky při výběru zimní pneumatiky
Jaké jsou nejlepší značky zimních pneumatik?
Nejlepší a také i nejdražší jsou prémiové zimní pneumatiky, u kterých však máte největší jistotu, že budou naprosto v pořádku a mají dobré jízdní vlastnosti. Jsou to zejména pneumatiky Continental, Michelin, GoodYear, nebo Pirelli. Oblíbené pneumatiky Barum spadají do střední třídy, kde nabídnou stále dobré parametry za nižší cenu.
Jaké existují testy zimních pneumatik?
Před nákupem je vhodné si ověřit výsledky v nezávislých testech, které provádí hned několik testujících organizací. Pravděpodobně tou nejznámější je německá motoristická organizace ADAC, redakce AutoBild, nebo německý automobilový klub ACE.
Jaká je životnost zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky by nikdy neměly být starší 10 let, v takovém případě již pneumatiky ztratily mnoho ze svých vlastností a jejich provozování již není bezpečné. Stáří pneumatiky vyčtete v DOT kódu vyraženého na boku pneumatiky, první dvě čísla značí týden a další dvě čísla rok, kdy byla pneu vyrobena. Při používání pneumatika vydrží průměrně 2 až 3 zimní sezóny.
Jaká je minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky?
Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je u nás stanovena na 4 milimetry. Že jste pneumatiku sjeli můžete zjistit pomocí speciálních indikačních plošek v dezénu, nejjistější variantou je však hloubku změřit například posuvným měřítkem. Při jízdě na příliš sjetých pneumatikách riskujete zdraví své i ostatních účastníků provozu, pokutu, nebo v případě nehody neproplacení peněz z pojistky.
Od kdy jsou povinné zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března a to pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, či pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Při jízdě do zahraničí veďte v patrnosti, že se jejich povinnosti, včetně hloubky dezénu, mohou měnit.
Zimní pneumatiky a nezávislé testy – mají smysl?
Zatímco třeba elektroniku lze bezpečně kupovat podle recenzí ostatních uživatelů, u pneumatik je lepší řídit se nezávislými testy. Jsou totiž prováděny v modelových situacích, které reálně simulují podmínky na silnicích. Čím větším počtem testů konkrétní pneumatika prošla, tím jedině lépe. Právě tyto testy pneumatik mohou nejvíce usnadnit výběr, jelikož vypovídají skutečně o tom, jakými vlastnostmi konkrétní pneumatika doopravdy disponuje.